SUKSESSBOLLER: Bensinstasjonen på Espa har blitt viden kjent for sine boller. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
SUKSESSBOLLER: Bensinstasjonen på Espa har blitt viden kjent for sine boller. Foto: ØISTEIN NORUM MONSENVis mer

Morten solgte 1 134 843 Espaboller i fjor

Østlendingene valfarter til Bolleland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ESPA (Dagbladet.no): Har du kjørt E6 langs Mjøsa mot Østerdalen eller kanskje Trysil, har du sikkert sett skiltet til, eller til og med besøkt Bolleland - Shell-stasjonen i Espa i Stange kommune.

Bensinstasjonen er ingenting å snakke om når det kommer til salget av drivstoff, men er derimot Norges tredje største Shell-stasjon når det kommer til butikkomsetning.

Slo rekorden
Dette skyldes ene og alene bakevarene.

Espabollene ble registrert som et eget varemerke i 2005.

I 2008 solgte den lille bensinstasjonen boller og kaffe for 12,5 millioner kroner, ifølge medeier Morten Støen.

- Målet vårt var å selge 1,1 millioner boller og slå tidligere års rekorder. Det greide vi.

I fjor ble det solgt 1 134 843 boller her.

Rosinutgaven er mest populær, bedyrer Støen.

- Så kommer sjokoladebollen, så den uten noen ting i.

SLÅR ALLE REKORDER: Espa Servicestasjon har gått fra å selge 18 000 boller i 2000 til å håpe å få unna 1,2 millioner boller i 2009. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
SLÅR ALLE REKORDER: Espa Servicestasjon har gått fra å selge 18 000 boller i 2000 til å håpe å få unna 1,2 millioner boller i 2009. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Stekes i pizzaovn
På en vanlig dag kjøper de forbikjørende i snitt 3 127 boller.

Like før påsken kom rekorddagen, da gikk det med 8 734, forteller den stolte eieren, som selvfølgelig har alle bolletallene i hodet.

- Om vi har noe hemmelig oppskrift? Nei, egentlig ikke. Vi passer bare på å gjøre det på den gamle måten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vil si at bolledeigen får lov til å heve over natta, før de runde godsakene stekes i en pizzaovn.

Ideen om å skape et produkt for å skille seg ut og trekke til seg flere kunder, kom av ren nødvendighet i 2001.

- Vi måtte sette oss ned for å se om vi kunne gjøre noe for å overleve. Det ble boller. Og i dag dekker salget av bakevarer hele lønnsbudsjettet vårt, forteller Støen og innrømmer at de har brukt «fryktelig lite» penger på markedsføring:

- Alt har gått på folkemunnene. Noen har vært innom her, fått en god opplevelse og snakket med naboen sin om det. Så har jo media også tydeligvis syntes at det med boller har vært morsomt, sier han og smiler og poserer rutinert med bollebrettet for fotografen.

FORNØYD: Boller er gull, konstaterer Morten Støen, en av Espa-stasjonens tre eiere. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
FORNØYD: Boller er gull, konstaterer Morten Støen, en av Espa-stasjonens tre eiere. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Mer boller
I 2000 ble det solgt omkring 18 000 boller på Espa.

Tre år senere var dette tallet mangedoblet, til 123 000 stykker. Men det var i 2006, med 691 000 boller, det virkelig tok av.

Målet for 2009 er ubeskjedne 1,2 millioner solgt og fortært av sultne gjester. 

Vante Bolleland-besøkende kan vente en rett ut av ovnen-nyhet i løpet av året. Mer vil ikke stasjonseieren si.

- Nei, vi har jo registert at det er en del andre rundt oss som prøver seg med boller. Vi har ikke akkurat patent på det. Men vi har testet ut noen nye ting. Og ja, det er selvsagt boller det også.

(Som det seg hør og bør i Bolleland, ble dette intervjuet sirlig notert på en bollepose.)

REDDET STASJONEN: Boller ble redningen for bensinstasjonen på Espa. Det var enten å finne på noe eller legge ned i 2000, forteller stasjonens medeier Morten Støen.  Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
REDDET STASJONEN: Boller ble redningen for bensinstasjonen på Espa. Det var enten å finne på noe eller legge ned i 2000, forteller stasjonens medeier Morten Støen. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer