Mot bomløsning i regjeringen: Slik kan de kutte i bompengene

Frp-ledelsen vil ha klarsignal fra landsstyret til å sluttføre bompengeforhandlingene søndag, men det kan ta enda noen dager før en endelig avtale blir presentert.

FINNER LØSNING: Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) er nær en bomløsning sammen med regjeringspartnerne Venstre og KrF. Her er de under debatt i Stortinget tidligere i år. I bakgrunnen er landbruks- og matminister
Olaug Vervik Bollestad (KrF) og samferdselsminister
Jon Georg Dale (Frp).

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
FINNER LØSNING: Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) er nær en bomløsning sammen med regjeringspartnerne Venstre og KrF. Her er de under debatt i Stortinget tidligere i år. I bakgrunnen er landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad (KrF) og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det forteller kilder med kjennskap til forhandlingene til Dagbladet.

Dermed kan det gå mot slutten for forhandlingene, som har pågått siden juni.

Frp gikk hardt ut før forhandlingene, da landsstyret satte ned seks bompengekrav, som umiddelbart ble skutt ned av Venstre og KrF.

Blant annet ville Frp stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet som sier at all vekst i trafikken i byene skal skje kollektivt eller med sykkel, slette bompengegjeld, kutte kostnader i eksisterende bypakker, og stille strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter.

Siden har regjeringspartiene tilsynelatende stått langt fra hverandre - før det under Arendalsuka sist uke kom signaler om at en enighet var nær.

Vil kunne nedskalere byvekstavtaler

Løsningen mellom de fire regjeringspartiene, ventes å innebære at bompengebelastningen blir redusert, ikke minst i byene.

Dette vil kunne skje ved at byvekstavtalene nedskaleres noe - selv om Venstre motsetter seg dette - men først og fremst bestå i at staten og kommunene sørger for å finansiere en større del av disse samferdselsprosjektene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer