Møt Norges beste skolebarn

24 elever ved Fjellfoten skole i Akershus er alle læreres drøm. De er Norges mest skoleflinke femteklassinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NES (Dagbladet): - Er det sant? Så moro, det visste jeg ikke! Jeg ble helt rørt nå jeg, sier Siri Kathrine Amundsen Nyheim.

Kontaktlæreren for de 24 femteklassingene på Fjellfoten skole i Akershus blir jublende glad når Dagbladet overbringer de gode nyhetene. For ingen er bedre i engelsk, lesing og matematikk enn elevene hennes.

Den eneste femteklassen på Fjellfoten skole har fått høyest score (2.9 poeng) i både engelsk og lesing. I regning kommer de på tredjeplass (2.7 poeng) på landsbasis.

Sammenlagt er det bedre enn noen andre skoler i Norge.

Jenter skårer høyere

Amundsen er den eneste kontaktlæreren for elevene, men vil ikke ta æren for de gode resultatene alene.

- Vi har et veldig godt samarbeid med foreldrene. De står veldig på for barna, sier hun.

Det er i dag omtrent 123 000 elever på 5. og 8. trinn. 97 prosent har deltatt på de nasjonale prøvene, og resten har fått fritak med hjemmel i opplæringsloven, for eksempel på grunn av særskilt språkopplæring, opplyser Utdanningsdirektoratet.

SMARTINGER: Femte klasse ved Fjellfoten skole i Akershus er best sammenlagt i lesing, regning og engelsk. Det viser resultatene av de nasjonale prøvene, som ble kjent i går. Foto: Siv Seglem
SMARTINGER: Femte klasse ved Fjellfoten skole i Akershus er best sammenlagt i lesing, regning og engelsk. Det viser resultatene av de nasjonale prøvene, som ble kjent i går. Foto: Siv Seglem Vis mer

Foreløpige analyser fra årets prøver:

Jenter skårer betydelig høyere enn gutter på lesing i 8. trinn.

Gutter skårer signifikant bedre i regning på 5. trinn.

Det er ubetydelige forskjeller mellom gutter og jenter i engelsk.

Akershus, Oslo, Sør-Trøndelag og Troms viser de beste resultatene etter årets prøver.

- Her finner vi at rundt 20 prosent av elevene ligger på det laveste nivået, mens andre fylker har opp i 30 prosent av elevene på dette nivået, sier Ole Christian Melhus, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.

Samarbeidsavtale

Rektor Anne Johansen ved Fjellfoten skole er på kurs i Danmark, og fikk viderebrakt nyheten over telefon. Hun ærer læreren for innsatsen.

Møt Norges beste skolebarn

- Jeg har en veldig dyktig kontaktlærer på femte trinn. Det må jeg få lov å si. Og så har vi et veldig godt foreldresamarbeid. Skolen vår har hatt ansvaret for å utarbeide en forpliktende samarbeidsavtale mellom skole og hjem. Det har fungert veldig godt, sier Johansen.

Nes kommune har satset særlig på lesing de siste åra.

Både rektor og flere lærere, blant annet Amundsen Nyheim, har vært på skolebesøk i Canada for å lære å jobbe mer systematisk i undervisningen.

Femte klasse ved Fjellfoten er også med i et forskningsprosjekt ved Høgskolen i Hedmark der de skal lære å sette klare læringsmål i realfag.

Men rektor understreker at også den sosiale biten må på plass før elevene kan få faglig utbytte.

- Vi har et rolig og godt læringsmiljø, fordi vi har jobbet mye med grensesetting og konsekvenser. Elevene er blitt enige om hvordan vi ønsker å ha det. Og elevene fungerer veldig godt sosialt sammen.

- Hva er hemmeligheten? En liten skole, som deres?

- Jeg tror skolestørrelsen har lite å si. Det viktigste er hvordan man organiserer seg, enten man er stor eller liten, sier rektor.