Mot streik og nytt flykaos fra 1. april

SAS-ledelsen brøt med pilotene - som lover krig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Flykaoset i januar kan ha vært en forsmak på det som kommer til våren. I dag brøt SAS-ledelsen forhandlingene med pilotene - som varsler krig når nye lønnsforhandlinger skal starte 1. april.

-Ledelsen har valgt revolverdiplomati, og vi kommer til å bruke alle lovlige stridsmidler. Streik er blant dem, sier nestleder Jens Lippestad i Norske SAS-flygeres forening til NRK Her og Nå.

Det var SAS-ledelsen som stoppet samtalene med flygerne i Stockholm i ettermiddag. Når nye tarifforhandlinger for pilotene starter 1. april, overlater SAS-konsernet den jobben til de nasjonale SAS-selskapene i Sverige, Danmark og Norge. Ingen flygere skal lenger være ansatt i konsernet.

Det tar de 2.200 pilotene som en krigserklæring.

-Det er ikke muligheter for nye forhandlinger med den ledelsen som sitter i konsernet nå. Vi er skuffet og sinte og forstetter kampen med juridiske midler, sier Lippestad.

Advarer kundene allerede

Ifølge VG Nett advarer Lippestad SAS-kundene allerede nå om at det kan bli problematisk å reise når den gamle tariffperidoen løper ut 31. mars.

- Alle kunder bør planlegge nøye når de skal ut å reise i april, sier Lippestad.

 VIL BRUKE ALLE MIDLER: Jens Lippestad i Norske SAS Flygeres forening kom ikke til enighet med ledelsen i dag. Foto: SCANPIX
VIL BRUKE ALLE MIDLER: Jens Lippestad i Norske SAS Flygeres forening kom ikke til enighet med ledelsen i dag. Foto: SCANPIX Vis mer

I praksis har konsernledelsen brukt sin styringsrett overfor pilotene. De eneste pilotene som ikke blir direkte berørt av de nye tarifforhandlingene, er de om lag  600 flygerne som kom fra Braathens, da SAS kjøpte og fusjonerte det gamle norske selskapet.

  De gamle Braathens-flygerne ble sortert direkte under den norske delen av SAS i forbindelse med fusjonen. En slik organisering går de andre flygerne mot - med alle midler.

Forsmak i januar

I januar var det fullt kaos på Skandinavias største flyplass da danske SAS-piloter streiket mot den nyorganiseringen som konsernledelsen nå vil gjennomføre. Konsernledelsen tvang danskene tilbake på jobb.

SAS-trafikken på norske flyplasser var  også kraftforsinket og redusert i flere dager fordi over 90 piloter var sykmeldt. De nektet for at det var noen aksjon, men konserneldelsen tok fra pilotene retten til å bruke egenmelding.

-Ingen vei tilbake

-Vi frykter ikke aksjoner fra pilotene, men fra 1. april er det SAS Braathens og toppsjef Petter Jansen som har ansvaret for de  norske pilotene. Det er ingen vei tilbake i den prosessen, sier SAS-konsernets informasjonsdirektør i Norge, Simen Revold, til Dagbladet.no.

14 milliarder skal spares

Han vil ikke spekulere i hvor mye SAS "kan tåle" i vår, men slår fast at 14 milliarder kroner skal spares. Og i den spareplanen inngår pilotene - på lønnskontoen avhengig av hvor godt de nasjonale SAS-selskapene i hvert land går.