Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Mot tidenes verste tv-krig

George Bush og John Kerrys siste tv-reklamer tyder på at innspurten i det amerikanske presidentvalget blir alt annet enn vakker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Årets valgkamp i USA går mot slutten. Med bare 16 dager til valgdag, er det hektisk aktivitet i både Bush- og Kerry-leiren. Nå er de tre tv-debattene unnagjort, og det er knivskarp konkurranse i oppløpet mot Det ovale kontor.

For å vinne de siste velgerne satser begge leire på tv-mediets makt. I disse dager spys det ut reklamesnutter fra Bush og Kerry - og kampanjefilmene blir stadig mer preget av rotteracet.

- Til sammenlikning var de tre siste ukene av valgkampen i 2000 ingenting mot det som skjer nå. Den gangen var slagord som «Gore skal knuse underskuddet» det sterkeste som ble kastet ut, sier leder Evan Tracey i medieanalysebyrået T.S.N.M.I. til New York Times.

Frykt og terror

I en av Bushs siste tv-reklamer vises ei klokke som tikker høyt og faretruende mens ei mor tar ut melk fra kjøleskapet, og en far setter småbarna sine inn i en familiebil. Alt vises i sakte film, mens en stemme sier i bakgrunnen:

Svakhet er en invitasjon til de som vil gjøre oss ondt.

Med andre ord: Bush er mannen som kan redde amerikanske familier fra fienden som til enhver tid lusker utenfor forstadshjemmene.

Kerrys reklamer spiller også på frykt og terror, men langt borte fra amerikanske forsteder. I en av reklamesnuttene ser vi en ung irakisk mann som skyter med maskingevær opp i lufta, mens en bil eksploderer i flammer og røyk. Deretter blir en tilsynelatende skadd mann båret bort av irakiske menn. En stemme leser:

image: - Mot tidenes verste tv-krig

Nå blir amerikanere kidnappet, holdt som gisler - og til og med halshogd.

Eller som Kerry egentlig sier: Presidentens Irak-politikk har skylda. Ingen ville bli halshogd dersom jeg styrte skuta.

- Føleri

Ifølge kommentatorer og eksperter blir innspurten i årets valgkamp særdeles ufin. Bush og Kerry står steilt mot hverandre, og frontene mellom leirene har ikke vært så skarpe siden Vietnam og kald krig sto på plakaten. Nå er det først og fremst frykt som selger.

Dette er reklamefolket i begge leire klar over, og utnytter det til fulle.

- Jeg tror ikke vi har sett en valgkamp som så bevisst spiller på følelser, sier Darrell M. West, som er professor i statsvitenskap, til New York Times.

- Det vi ser nå er direkte spill på frykt og engstelse, slår West fast.

Valgkampstrateger på begge sider medgir at en rekke faktorer har fått dem til å tøye grensene. Blant annet 11. september, samt at velgerne synes å stå usedvanlig sterkt samlet i to leire. I tillegg mener de at dagens tv-seere pepres med budskap, slik at de politiske reklamene må ta hardt i for å heve seg over støyen.

Osama, krig og avskutte hender

Bush og Kerrys støttegrupper har også tøyd grenser for hva som vanligvis kommer på tv-skjermen under en valgkamp.

En anti-Kerry-reklame har trukket hans Vietnam-innsats i tvil. Kerry-vennlige krigsveteraner i Operation Truth slo hardt tilbake, og laget en filmsnutt som viser en ung soldat som fikk armen skutt av i Irak.

Ei gruppe av pårørende til amerikanske soldater som har dødd i Irak har også tatt til tv-reklamen: Krigsscener kryssklippet med en mor som forteller om den ufattelige smerten da hun miste sønnen sin.

Den republikanske gruppa Progress for America bladde på sin side opp for en 30-sekunder med bilder av Osama bin Laden foran en falanks av maskerte terrorister. I bakgrunnen får tv-seerne høre dette:

Disse menneskene vil drepe oss. Ville du stolt på Kerry når det gjelder disse fanatiske morderne?

Paralleller til kald krig

- Når det gjelder overdrivelser og nivået av frykt, er valgkampen i 1964 den nærmeste sammenlikning, sier kurator David Schwartz for den nettbaserte valgkamputstillingen Living Room Candidate.

Da viste Lyndon B. Johnson-leiren en kampanjesnutt av ei lita jente som plukket blader av en prestekrage, før ei atombombe plutselig gikk av. Budskapet? «Det er dette som står på spill».

- Jeg har aldri sett en så polarisert presidentvalgkamp, sier medierådgiveren Steve McMahon, som jobber som frilansrådgiver for demokratene, om sjansene for å nå ut med et tv-budskap.

- Det er som å slå seg gjennom stein. Du må virkelig bruke kraftig dynamitt.

Sprenger rammer

Det er dyrt å drive valgkamp i USA. Reklamesekunder på store tv-nettverk er grisedyrt, og årets valgkamp ble regnet som tidenes dyreste allerede fra starten.

De siste ukene har imidlertid sprengt alle estimater. Trolig fordi begge maskineriene kan bla opp ekstra mange valgkampdollar på grunn av en endring i lovverket om valgkampstøtte.

Til sammen vil de to leirene og deres støttegrupper bruke 500 millioner dollar på årets propagandakrig, ifølge mediebyrået Campaign Media Analysis Group. Dette er mer enn dobbelt så masse som Gore og Bush svidde av i 2000.

Resultatet? For eksempel har velgerne i Santa Fe kunnet se til sammen 4 644 presidentreklamer på tv.

- Du må begynne å lure, når du ser hvor vi står i dag. Spol fire år fram - hvor skal de gå? De blir nødt til å kjøpe sendetid på HBO, sier medieanalytiker Evan Tracey syrlig.

For ordens skyld: Harde dueller og skitne valgkamptriks er ikke nytt i amerikansk valgkamp. Den aller første presidenten, George Washington, var den eneste som slapp unna - fordi han ikke hadde noen utfordrer til jobben.

  • Se Bush-leirens kampanjefilmer her
  • Se Kerry-leirens kampanjefilmer her
Fra Kerry-leiren.
Fra Bush-leiren.
Fra Kerry-leiren.
Fra Bush-leiren.
Fra Kerry-leiren.
FRIR TIL VELGERNE: George W. Bush håper på fire nye år i Det hvite hus.
UTFORDREREN: John F. Kerry haler innpå Bush, og rakker ned på presidenten ved enhver anledning.
«VINGLEPAVE»: Bush-leiren ynder å framstille Kerry som en vinglete og svak leder. Derfor brukte de dette opptaket av ham på seilbrett så tv-seerne kunne se at han vinglet...
IRAK-KRITIKK: Kerry-leiren hamrer løs på presidentens Irak-politikk.
Fra Bush-leiren.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media