Møter i skolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lærere bruker 23 prosent av arbeidstida på møter, viser en undersøkelse som det såkalte Tidsbrukutvalget har fått utført. En vesentlig del av denne tida bruker de på å følge opp krav om dokumentasjon og tilpasset læring. Noe av dette er en naturlig del av lærerarbeidet. Men det virker unektelig som godt i overkant av hva som er rimelig når mer enn en femdel av arbeidstida går med til kontroll utenfra. Lærere er jo primært utdannet for å formidle holdninger og kunnskaper. Når så mye av tidsbruken går til skjemautfylling og planlegging, blir det mindre tid til arbeidet i klasserommet. Tallene tyder på at skolen er blitt sterkt byråkratisert. Det bør det være mulig å gjøre noe med.

Undersøkelsen viser også at lærerne i gjennomsnitt bruker en halv time i uka på å skape ro i klasserommet. Dette går selvsagt også ut over skolearbeidet. Det samme gjør hyppige henvendelser fra foreldrene. Men samtidig viser dette at skolen gjenspeiler det samfunn vi lever i. Skolen er jo også forpliktet til å samarbeide med hjemmene og rett taklet bør slik kontakt være positiv både for elever og lærere.