- Møter ikke opp til timene

Mattelæreren vet hvorfor halvparten stryker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): For mattelærer Einar Jahr ved Lærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark, er det ingen gåte at elevene stryker.

- I min klasse var det 16 av 32 som strøk. Bare en av disse elevene hadde møtt opp jevnlig til undervisning. De andre har jeg sett sporadisk eller ikke i det hele tatt i løpet av skoleåret, sier Jahr til Dagbladet.no.

Ikke obligatorisk

Ifølge læreren skyldes det manglende engasjementet to faktorer:

At matematikkundervisningen ikke er obligatorisk, og at mange har angst for matte.

- Elevene tror ikke de er nødt til å komme fordi undervisningen ikke er obligatorisk. Men å forstå matte krever at man følger med regelmessig. I tillegg er det mye angst rundt faget. Mange er redde for å eksponere seg overfor medelever og lærere og tør ikke ta i mot den hjelpen de har krav på. Studentene er ikke dumme, sier høgskolelektoren.

For to år siden var Jahrn med på å innføre muntlig eksamen i tillegg til skriftlig eksamen i matte ved høgskolen. Det førte til at strykprosenten gikk ned fra 30 - 40 prosent til rekordlave 3,14 prosent. Men nå har skolen gått vekk fra ordningen, fordi den kostet for mye.

- Kan ikke undervise

- Hvilken eksamensform tror du gir det riktigste bildet av hva studentene kan, skriftlig eller muntlig?

- Muntlig eksamen viser flere sider ved kompetansen til studentene, skriftlig er vanskeligere. Når man ser hva de som stryker har prestert på denne eksamen, så ser man helt tydelig at de ikke kan gå ut i yrkeslivet og undervise i matte, sier han.