Møtes hos Erna - uten Frp

Det er full uenighet om bompengeskissen. I kveld møtes regjeringspartiene - uten Frp, ifølge NRK.

INGEN KOMMENTAR: Statsminister Erna Solberg nektet å besvare Dagbladets spørsmål. Reporter/video: Jørgen Gilbrant / Bjørge Dahle Johansen. Vis mer

I kveld satt Venstre, Høyre og KrF i møte i statsministerboligen for å drøfte de siste utspillene i bompengeforhandlingene.

Etter det Dagbladet forstår ble samtalene mellom Erna Solberg, Trine Skei Grande og Kjell Ingolf Ropstad avsluttet rundt klokka 22.30 onsdag kveld.

Hvorvidt Siv Jensen har deltatt i samtalene er ikke kjent, men hun skal ikke ha vært til stede i statsministerboligen, etter det Dagbladet forstår. Ifølge NRKs kilder skulle ikke Frp delta.

Det framstår i øyeblikket uklart om det nå er enighet om en ny skisse i regjeringen. Uansett må en slik løsning legges fram for Frp på en eller annen måte. En skisse ventes å få store budsjettkonsekvenser, og den må nødvendigvis bli lagt fram for finansministerens parti på en måte.

- Vi jobber hardt

Statsminister Solberg stilte opp på partilederutspørring hos NRK samme kveld. Hun ville ikke bekrefte kveldens møte overfor programleder Fredrik Solvang.

- Du kan fiske i alt det vannet du vil, men du får altså ikke snøret i bånn, sa hun.

På vei inn til NRK ville ikke statsministeren svare på spørsmål fra pressen om bompengesaken. Etter utspørringen møtte statsministeren pressen, men hun hadde fortsatt lite å si om striden.

- Forhandler dere nå i regjering?

- Jeg har ingen flere kommentarer til det. Jeg sier vi jobber hardt. Vi forsøker å finne gode løsninger og forsøker å finne balansepunktet som er nødvendig mellom fire partier, sa Solberg til Dagbladet.

Statsminister Erna Solberg ankommer NRK for partilederutspørringen onsdag kveld. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg ankommer NRK for partilederutspørringen onsdag kveld. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

- Spekulasjoner

Siv Jensen sa under pressekonferansen søndag, og gjentok det også i en Facebook-video senere, at Venstre-leder Trine Skei Grande sa nei til skissen - før Venstre bekreftet dette selv.

Jensen var også først ute med å meddele at partiene hadde fått beskjed fra Solberg om å forankre denne skissen bakover i partiene.

- Hvorfor ba du Trine Skei Grande om å forankre denne skissen i sitt eget parti, etter at hun sa nei?

- Jeg har ingen kommentarer til de spekulasjonene, svarte Solberg.

- Men dette har Siv Jensen selv fortalt?

- Jeg har ingen kommentarer til hva som er prosessen internt i regjeringen.

Mindre trafikk i bysentrene

Heller ikke under utspørringen avslørte hun mye om bompengekrisa og hva skissen innebærer.

- Vil Høyre ha en avtale som innebærer at det kan bli flere biler på veiene i byene og dermed økte utslipp, spurte programleder Solvang.

- I bysentrene skal trafikken bli mindre i åra framover, sa Solberg, som fortalte at dette holder Høyre fast ved.

I STUDIO: Statsminister Erna Solberg (H). Foto: NRK / Skjermdump
I STUDIO: Statsminister Erna Solberg (H). Foto: NRK / Skjermdump Vis mer

Solberg fortalte at «man godt kan tenke seg» at det vil være aktuelt å senke bompengetaksten.

- Men samtidig er det andre virkemidler for å få ned trafikken inne i sentrum av byene. Bedre kollektivtrafikktilbud som gjør det lettere for folk å komme seg inn til sentrum og parkering ved togstasjoner, sa Solberg.

På spørsmål om hva denne situasjonen sier om lederegenskapene til statsministeren, svarte hun:

- Det sier ikke så mye om lederegenskaper, det sier først og fremst noe om at dette er saker fire partier er veldig intenst opptatt av. Da må man av og til bruke tid for å finne de gode løsningene.

Bompengekaos

De siste dagene er det blitt bekreftet at det var statsminister Erna Solberg (H) som fredag ba alle partiene om å forankre en skisse i sine organer.

Men etter søndag har det utspilt seg et politisk kaos om bompenger. Da gikk Frp-leder Siv Jensen ut og så at partiet hadde godtatt bompengeskissen. Men det ble raskt klart at Venstre ikke var enig.

Onsdag ettermiddag avsluttet Venstres stortingsgruppe, medlemmer i regjering og leder Trine Skei Grande et krisemøte.

Etter tre timer ble det avklart at krisen som river i regjeringssamarbeidet fortsetter med uforminsket styrke. Venstre vil forhandle videre, selv om Frp fortsatt holder fast ved at de anser saken som ferdig forhandlet:

Jensen selv dro til skogs rett etter Venstres krisemøte i ettermiddag.

«Frp og jeg har forhandlet oss ferdig. Men det er andre ting som er viktig også. Derfor er jeg en tur i marka med familien», skriver Jensen i ettermiddag på Facebook og deler et bilde med nevøen Eik.

Terningkast én

Etter Venstres krisemøte fortalte parlamentarisk leder Terje Breivik at Venstre aldri har akseptert noen skisse til avtale. Finanspolitisk talsperson Abid Raja sa til Dagbladet at han gir bompengeskissen terningkast én.

- Vi har gått gjennom med rød penn og gule streker og laget en ny skisse som Trine har med seg tilbake og skal diskutere med de andre partilederne. Så håper jeg at det kan gi fortgang i samtalene, sa Raja.

- Krever Venstre nye forhandlinger?

- Det har ikke vært forhandlinger som har vært avsluttet, så vi er villige til å forhandle videre, svarte Raja.

Etter partilederutspørringen ville ikke Solberg kommentere Rajas utspill overfor pressen.

Avbryter valgkampturné

BOMPENGER: Venstre-politiker Abid Raja etter Venstres krisemøte om bompenger. Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

I går kveld reiste statsministeren hjem fra Island tidligere enn planlagt. Hun deltok på de nordiske statsministernes årlige uformelle møte i Reykjavík, men reiste altså hjem i et forsøk på å løse bompengekonflikten mellom regjeringspartiene, ifølge TV 2.

Kort tid etter at Venstre avsluttet møtet i dag, ble det klart at KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad avbryter en valgkampturné på Sørlandet fordi Solberg har bedt ham om å komme til Oslo. Det opplyser han til NRK.

Ropstad sa til Dagbladet at han er beredt til å sette seg ned ved forhandlingsbordet på nytt:

- KrF skal bidra til en løsning på bompengesaken. En løsning som er bra for miljøet og sikrer utbygging av kollektivtrafikk, og som samtidig senker bompengebelastningen som er vel høy enkelte steder.