Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Motorene er nede - vi snur»

Like etter take-off forsto pilotene at noe var forferdelig galt. Minutter før ble deler av en motor byttet fordi bremsene ikke virket. Rundt 20 minutter forsinket kunne Concorde-flyet ta av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Bremsene på motor nummer to fungerte ikke. Derfor ble dette byttet ut før avgang, sier Air France-talsmann Francois Brousse.

Flymannskapet ga selv beskjed om motoren ikke fungerte som ønsket. Vedlikeholdsfolk byttet motormekansmen med deler fra et reservefly. Deretter lettet Concorde-flyet.

- Flygeren meldte om svikt i motor nummer to, og det ser ut til at han ikke var i stand til å bremse fordi motorkraften var for sterk, sier Elisabeth Senot som leder etterforskningen.

Hun uttalte seg etter å ha hørt gjennom lydbåndet fra flyets taleregistrator.

Pilotens siste ord skal ifølge Sky News ha vært:

- Jeg har et problem. Motor nummer tre og fire fungerer ikke. Jeg snur og kommer tilbake.

Like etter eksploderte flyet i et flammehav - to minutter etter take-off ved Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Piloten skal også ha bedt om å få nødlande på en alternativ flyplass.

I dag er det store spørsmålet hva som gikk galt. Air France-talsmann Francois Brousse ønsket ikke å spekulere i årsaken under en pressekonferanse i formiddag. Men han fortalte at noe uroet besetningen før take-off.

Ba om test

- Pilotene ba om en teknisk undersøkelse av den ene motoren, sier Brousse.

Vitner har fortalt at en motor på venstrevingen tok fyr og etterlot seg et nesten hundre meter langt flammespor. Denne motorbrannen forårsaket med all sannsynlighet styrten.

Ikke sprekker i flyet

- Vi vet på ingen måte om vedlikeholdsarbeidet hadde noe som helst med ulykken å gjøre, understreker Air France-talsmannen.

Fire dager før ulykken gjennomgikk dødsflyet en sørvis-sjekk. I september i fjor var det inne til en totaloverhalling. Flere Concorde-maskiner har vært plaget med sprekkdannelser, men det gjelder ikke flyet som krevde 113 liv i går.

<B>VET IKKE ÅRSAK:</B> - Våre piloter ba om en teknisk motorsjekk før take-off, sier talsmann Francois Brousse i Air France.
BRUTAL SLUTT: Her endte dødsferden - på et jorde seks kilometer fra flyplassen.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media