UEKTE ADRESSE:  Da Motorola skulle illustrere hvor dårlig Apples nye kartløsning er, valgte de enfalsk adresse i New York. Dermed har reklamen antagelig gitt en uønsket effekt for produsenten etter at den ble avslørt. Foto: Motorola
UEKTE ADRESSE: Da Motorola skulle illustrere hvor dårlig Apples nye kartløsning er, valgte de enfalsk adresse i New York. Dermed har reklamen antagelig gitt en uønsket effekt for produsenten etter at den ble avslørt. Foto: MotorolaVis mer

Motorola brukte falsk adresse for å mobbe nytt Iphone-kart

Kaster seg inn i Apple-mobbingen med reklamefadese.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Reklamen fra mobilprodusenten ble lagt ut på twitter for noen dager siden, og ble raskt delt av hundrevis på det sosiale nettmediet.

Poenget med reklamen er å sette kartløsningen på Motorolas Droid RAZR M opp mot Apples nye kartløsning, iOS 6 Maps.

To telefoner, to bydeler På bildet er en telefon fra de to selskapene satt til å finne samme adresse, men resultatet er svært motstridende. Ved å taste inn «315 E 15th ny» på de to telefonene, vil Motorola sende deg til Manhattan, mens Iphonen sender deg til Brooklyn, en annen bydel i New York.

Motorola følger opp resultatet med å kalle Iphonens forslag for «iLost».

Men nettstedet Appleinsider.com har undersøkt saken nærmere og funnet ut at adressen slett ikke finnes.

Faktisk viser det seg at Iphonens forslag er mer relevant ettersom den har forsøkt å finne en faktisk adresse i storbyen, ifølge nettstedet.

Det er ikke første gangen at konkurrentene angriper Apple. Rett før lanseringen av Iphone 5 slapp Samsung en video der Iphone-fansen blir mobbet (se video i margen til høyre).

- Katastrofe for Apple Ironien i det hele er at Apples ferske kartløsning har fått massiv kritikk fra en rekke hold, og nettstedet spør seg hvorfor Motorola ikke har tatt utgangspunkt i reelle mangler. Den nye løsningen skyldes et brudd mellom Google og Apple som dermed måtte lage sin egen kartløsning.

Dagbladets Jan Omdahl omtaler den nye løsningen som «fullere av hull enn en sveitserost», og videre at dette er «en katastrofe for et selskap som er kjent for å etterstrebe perfeksjon».

Bransjen er imidlertid ikke fremmed for reklamejuks. Nylig laget Nokia en reklamefilm for det nye kameraet på telefonen Lumia 920. Opptakene skulle vise hvor godt kameraet taklet å ta bilder i bevegelse, men når modellene sykler forbi et vindu avslører speilbildet at opptakene er gjort med avansert kamerautstyr. Nokia måtte i ettertid gå ut og beklage tabben.