Mottok bølge av hatmail etter kontroversiell reklame

Svaret de kom med er fylt av kjærlighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hvem som skal passe inn i begrepet «familie» er et brennhet tema i USA. Når kommersielle aktører innlemmer «nye» grupper i godt etablerte sammenhenger, er veien til debatt og kontrovers kort.

Det fikk kjeksmerket Honey Maid erfare da de laget en reklamefilm til sin nye «wholesome»-kampanje. I videoen var den tradisjonelle familien byttet ut med både homofile par, familier hvor foreldrene hadde forskjellig hudfarge og smilende barn med tatoverte rockeforeldre.

Den korte snutten ble en hit, og er sett mer enn fire millioner ganger på nettet. Tilbakemeldingene strømmet inn, de aller fleste positive. Men produsenten Nabisco mottok også en rekke krasse og svært negative tilbakemeldinger.

«Forferdelig» og «motbydelig» var blant kommentarene på Twitter.

«Nabisco burde skamme seg over Honey Maid og Teddy Graham kjeksreklamen sin hvor de forsøker å normalisere synd,» skrev organisasjonen One Million Moms i et brev, ifølge Consumerist.

Nå svarer selskapet på kritikken, men kanskje ikke på den måten de argeste motstanderne hadde håpet på.

I en fersk video får to kunstnere gå løs på alle hatmeldingene selskapet mottok på mail og i sosiale medier.

Det ferdige kunstverket blir en beskjed til både kritikere og tilhengere om hva familie egentlig handler om.

Resultatet kan du se i videoen øverst i saken.