Mulig defekt motor på ulykkesfly

Høyre motor kan ha vært ute av drift på Cessna-flyet som styrtet på Stord natt. Det er en av teoriene til havarikommisjonen som etterforsker ulykken der ni mennesker omkom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På ulykkesflyets venstre propell er alle de tre bladene bøyd, mens bare ett av bladene på høyre propell er bøyd. Dette tyder på at flyet gjorde en kraftig sving mot venstre etter at det først hadde svingt til høyre ut av sin glideflukt mot rullebanen, ble det opplyst på en pressekonferanse på Stord i kveld.

Annen årsak?

- Normalt er det ikke noe problem å fly og lande et tomotors fly når bare én motor virker, sier den amerikanske Cessna-eksperten Emile Lohman.

- Betyr dette at en motor ute av funksjon ikke alene kan være årsak til flyulykken, og at det derfor må være en annen årsak?

- Vi ønsker ikke å spekulere i hva årsaken kan være, men det lyder fornuftig, sier Arne Ø. Wik, leder for Havarikommisjonen for sivil luftfart.

Også Lars Megård, som er leid inn som ekspert av kommisjonen, sier at det vanligvis er helt uproblematisk både for små og store tomotorsfly å fly og lande med bare én motor inntakt. Wik sier at Havarikommisjonen ikke har noen formening om hva som førte til at piloten mistet kontrollen over flyet. De to motorene og propellene vil bli fraktet til Havarikommisjonens tekniske base på Kjeller for nærmere undersøkelser.

Ikke ising

Wik avviser at ising kan være årsaken til ulykken. Flyet hadde en høyde da ulykken inntraff der ising ikke var aktuelt. Det var også sju plussgrader i området.

Emile Loham tror ikke at overlast kan være en sannsynlig ulykkesårsak. Flyet hadde allerede bak seg en lang flytur fra Ålborg og brukt mye drivstoff. Dersom flyet hadde hatt en viss overlast i utgangspunktet, skulle drivstofforbruket underveis normalt ha oppveiet dette på ulykkestidspunktet.

Wik sier at det ikke er noe som tyder på at flyet har mistet deler underveis, slik enkelte vitneutsagn om plaskelyder kan tyde på. Alle vitale deler av flyet er funnet på ulykkesstedet og alle styre- og kontrollinnretninger har vært intakte.

(NTB)