Flystyrten:

Mulig trykkfall i kabinen

En privatjet vil fortsette å fly på autopilot til den er gått tom for drivstoff, forteller flyanalytiker.

SKJEDD FØR: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier en liknende ulykke har skjedd før. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SKJEDD FØR: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier en liknende ulykke har skjedd før. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En privatjet med fire personer om bord styrtet utenfor Gotland søndag kveld. Flyet var på vei fra Sør-Spania til Köln i Tyskland, men i stedet for å lande der fortsatte flyet mot svensk luftrom.

- Flyet har styrtet. Sjansen for å finne overlevende er minimal, sier Lars Antonsson ved Sjø- og luftredningssentralen, til svenske Aftonbladet.

Tyske myndigheter forsøkte å få kontakt med flyet, uten hell. Kort tid etter at flyet traff sjøen, skal det ha blitt funnet vrakdeler og oljesøl i sjøen, ifølge Aftonbladet.

Den tyske avisa Bild siterer anonyme kilder på at piloten på privatjeten som styrtet i Østersjøen tidligere i kveld, meldte fra trykkproblemer i kabinen etter flyet hadde tatt av. Så brøt kontakten.

- Alvorlig

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier det er alvorlig om piloten har meldt fra om problemer med kabintrykket.

- Det er alvorlig og da bør man ikke fly særlig høyere enn 3500m, på grunn av at lavt oksygennivå utvikler seg i kabinen, som igjen kan medføre at man mister bevisstheten, sier Elnæs til Dagbladet.

Han fortsetter:

- Feil i kabintrykk skjer en sjelden gang også med passasjerfly, da iverksetter pilotene om nødvendig en raskt og kontrollert nedstigning til sikker høyde og samtidig utløses gjerne oksygenmaskene i taket over passasjerne, slik at man får raskt tilgang på oksygen, hvis det er nødvendig. En slik rask nedstigning oppfattes nok som litt skummelt for passasjerer, men er noe alle piloter er trent til å kunne gjennomføre på en trygg måte.

Feil med oksygenet

Flyanalytiker Elnæs trekker fram en tilsvarende hendelse, Helios-ulykken fra 2005.

- Det som har skjedd nå kan sammenliknes med den situasjonen, sier Elnæs. Han understreker at man skal være forsiktig med å dra noen konklusjoner så tidlig.

Under Helios-ulykken var det oppstått en feil med oksygenblandingen i passasjerflyet, som styrtet i Hellas. Alle de 115 passasjerene, samt de seks besetningsmedlemmene, omkom.

- Flyet fløy helt til det ikke var mer drivstoff igjen. Det var noen jagerfly som fulgte med, men de kunne ikke gjøre noe og fikk ikke kontakt med besetningen. Det gikk dessverre i bakken og alle om bord omkom, sier Elnæs og legger til:

- Det har skjedd tidligere, at man besvimer fordi man ikke får riktig blanding med oksygen.

SPIRALMØNSTER: Cessna-maskinen begynte til slutt å fly i spiralmønster, før det ble borte fra sporingssidene. Kart Flightradar24
SPIRALMØNSTER: Cessna-maskinen begynte til slutt å fly i spiralmønster, før det ble borte fra sporingssidene. Kart Flightradar24 Vis mer

Så ingen

Et tysk jagerfly forsøkte tidligere søndag å komme i kontakt med folk om bord i privatflyet som gikk ned mellom Gotland og kysten av Latvia søndag.

Også danskene har sendt opp kampfly for å finne ut hva som er galt. Men verken de eller tyskerne har observert noen personer i cockpiten.

- Når du flyr et jagerfly opp på siden av et fly, så ser du gjerne bevegelser i vinduene. Disse jagerflyene kan gå veldig nærme. Det virker som de ikke har vært våkne, de som var om bord, sier Elnæs.

Han sier slikt er svært uvanlig.

- Det er veldig uvanlig at noe slikt skjer. Det er vanskelig å si noe om hva som ligger bak, sier Elnæs.

Et jetfly av denne typen går i høyden 40 000 fot.

- Fly, enten det er privatfly eller passasjerfly, går stort sett på autopilot. Om besetningen ikke gjør noe, går flyet dit autopiloten er satt, i den retning og høyde og fart som er satt. Flyet vil gjøre det til det ikke er mer drivstoff. Da stopper motoren, flyet mister farten og etter hvert går det nedover, sier Elnæs.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer