RASKT: Denne videoen fra Harvard viser hvor raskt en E. coli-bakterie kan utvikle kraftig resistens. Video: Harvard Medical SchoolVis mer Vis mer Vis mer

Danske forskere slår vannalarm:

Multiresistente bakterier sprer seg via avløpsvannet

- Vi har samme situasjon i Norge, sier professor.

Danske forskere ved København universitets biologisk institutt gikk torsdag ut med oppsiktsvekkende oppdagelser om multiresistente bakterier. Universitetets undersøkelser har avdekket at bakterienes evne til å utvikle multiresistens er langt større enn hva man tidligere har trodd.

I tillegg sprer antibiotikaresistente bakterier seg via avløpsvannet. Det skriver danske Information.

Utviklinga innen multiresistente bakterier har tidligere blitt omtalt som en av de største truslene mot global helse av WHO. Professor ved universitetet, Søren Sørensen, sier til det danske tidsskriftet at han håper deres nye avsløringer kan bidra til å løse utfordringene man opplever som følge av bakteriene.

- Når man tar en antibiotikapille, vil mye av antibiotikaen bli igjen i tarmen og magen, hvor det ikke nødvendigvis er noen sykdomsframkallende bakterier, men mange andre bakterier. Disse vil enten dø eller utvikle resistens, forklarer Sørensen til Information.

- Undervurdert smittekilde

Professor og overlege ved avdeling for mikrobiologi ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus, Tone Tønjum, sier til Dagbladet at funnene langt ifra er unike for Danmark, og at situasjonen i er den samme i Norge.

Bakterier følger også her til lands avløpsvannet, gjennom renseanlegget, ut i vassdrag igjen og tilbake til forbrukerne. Særlig lekkasjer fra dårlige avløpssystem til drikkevann er en viktig smittekilde, ifølge professoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det som skjer, er at pasienter får antibiotika, og at dette virker i hele kroppen. Dermed blir bakteriene som normalt finnes i tarmen mer resistente, før de sprer seg via avløpsvannet. Spillvann fra sykehus og sykehjem er veldig undervurdert som smittekilde til antibiotikaresistente bakterier, forteller Tønjum.

Ifølge professoren er det nettopp sykehus og sykehjem som er hovedkilde til resistente bakterier her i landet. Hun trekker særlig fram de stedene hvor man har svekkede pasienter som krever mer bredspektret antibiotika.

Nedgang i tilfeller

Tønjum sier det likevel er håp om at spredning av resistente bakterier her til lands ikke skal øke så kraftig som man har sett de senere årene. Blant annet har antallet tilfeller med resistente gule stafylokokker økt fra 640 i 2008 til 2340 i 2016. I fjor gikk imidlertid antallet ned for første gang på ti år, til 2302.

- Man har i Norge klart å redusere antibiotikabruken med nesten 20 prosent siden 2016, og målet er 30 prosent reduksjon inn en 2020. Dette bidrar til at man fremdeles kan få god effekt av antibiotika i Norge, sier hun, og legger til at det ikke er alle de resistente bakteriene som sprer seg via avløpsvannet.

- Blant annet har vi de siste årene sett en kraftig økning i tilfeller av gonoré på grunn av antibiotikaresistens, men den bakterien overlever ikke avløpsvannet. Typiske bakterier som overlever i avløpsvannet og er resistente, er slike som finnes rundt håndvasker og kan gi infeksjoner i sår eller slå seg ned i tarmen, forklarer Tønjum.

Tester Rikshospitalet

Professor vet Veterinærhøgskolen, Henning Sørum, har i flere år forsket på spredning av multiresistente bakterier via avløpsvann. Han forteller at spredning via dette ikke har fått særlig stort fokus før de senere årene.

Selv har han vært delaktig i et prosjekt hvor det er tatt prøver av avløpsvannet ved Rikshospitalet siden 2016.

- Der har vi sammenlignet avløpsvann fra sykehuset med det fra et boligområde i Bærum. Vi har ikke konkludert ennå, men prøvene tyder så langt på at det er mer antibiotikaresistente bakterier fra sykehuset. Det er likevel ikke mange multiresistente bakterier vi har funnet, sier Sørum.