Muntlig prøve

«Jeg kan ikke forstå at noe av det jeg har sagt skulle være til å misforstå.»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KUNNSKAPSMINISTER Øystein Djupedal kan statsrådsleksa si minst like godt som norske skolebarn kan sin bordbønn. Derfor kom han teknisk sett helskinnet fra det bebudede stormløpet mot ham i Stortingets spørretime i går. Han ble aldri målbundet, aldri svar skyldig. Overgangen fra angrepslysten SV-politiker til stridslysten statsråd i forsvarsposisjon gikk smertefritt. Hans trønderske hurtigtale kan måle seg med Odd Einar Dørums. Hans glede over å være midt i striden kan måle seg med Gudmund Hernes\'. Med sistnevntes replikkunst og vidd, kunne det ha vært en politisk festforestilling. I stedet ble det «bestått». Bestått hører til 68-er-pedagogikkens mest demokratiske (og utskjelte) karakterer, fra den gang pedagogene mislikte å gjøre forskjell på studentene. Det er et tilsvarende mishag som ligger til grunn for Djupedals ønske om at alle med 13 års skolegang automatisk skal ha studiekompetanse.

EN FEST kunne denne varslede kanonaden mot hoggestabbe Djupedal også blitt om opposisjonen hadde evnet å stille skarpe spørsmål. Men det evnet den ikke. Flere i den sprengfylte presselosjen undret seg på om Odd Einar Dørum noen gang ville rekke å komme til spørsmålet før visepresident Carl I. Hagen ga beskjed om at tida var ute. Dørum var naturligvis mest opptatt av å kritisere og kommentere de mange og ulike utspill fra Djupedals side at spørsmålet, på tampen av det som fortonte seg som en trøndersk hovedsetning på 400 ord, ble det rene løskrutt. Heldigvis for ham hadde han varslet i Aftenposten, med omtrent like mange ord, at han skulle gå skarpt ut mot kunnskapsministeren. Etterpå, i vandrehallen, hjalp Dørum oss med å sortere ut hans hovedpoeng: Djupedal må bestemme seg for om han vil være oppvekstminister eller kunnskapsminister.

ALLE SPØRSMÅL prellet imidlertid av mot Djupedals svarte statsrådsdress. Som Dørum seinere oppsummerte: Kunnskapsministeren rygger unna konflikter, og dermed svekker han sin profil. La oss notere hva Djupedal sa: Om bordbønn: «Bordbønn som kunnskapsformidling er (..) helt i orden, men daglig bordbønn vil av veldig mange oppleves som forkynnelse.» Om foreldre som oppdragere: «Det er foreldrene som skal oppdra sine egne barn. Så har jeg uttalt meg positivt om barnehagen som et supplerende tillegg.» Om kunnskap: «Vi vil styrke kunnskapen i alle deler av norsk utdanning. Vi vil ikke minst styrke forskningen. Regjeringen har i tillegg et bredere kunnskapssyn. Realkompetanse er en uendelig viktig bit av Kunnskaps-Norge.» Om studiekompetanse for alle: «Vi skal ikke frarøve ungdommen muligheten til en akademisk karriere (..) hvis man viser seg kvalifisert». Om uklare signaler : «Jeg kan ikke forstå at noe av det jeg har sagt skulle være til å misforstå». Om utspill : «Spørsmålet om bordbønn er ikke et utspill. Det er et svar på spørsmål fra Verdens Gang.» Sensors vurdering: «Behersker statsrådsjargongen fullt ut. Passe uklar. Retorisk ikke på høyde med opposisjonspolitikeren Djupedal: Bestått.»