Musikk hjelper

Lest boka? Sett filmen? Venter på musikalen? Er bok og film ille nok så kommer den, vær sikker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ta for eksempel Bret Easton Ellis «American Psycho». Kanskje ikke det mest iøynefallende materiale for en musikal, men den er under planlegging ifølge The Independent. Da blir det en ny runde med den ubarmhjertige seriemorderen og sadistiske kvinnehateren. En uvanlig utfordrende oppgave å overføre denne romanen til scenen. Ta for eksempel avsnittet om rotta-i-vaginaen. Ikke lett å presentere den på scenen, men med en feiende flott melodi og fullt orkester kan det kanskje bli fint. Ikke det?

Og så kommer musikalen om Spiderman på Broadway i februar neste år med tekst og musikk av Bono og The Edge fra U2. Helt enkelt blir vel ikke det heller med all den hoppingen fram å tilbake fra takene på New Yorks skyskrapere. Musical historien viser imidlertid at det knapt er noe tema som blir ansett som umulige. Victor Hugos samfunnskritiske, og tidvis dypt tragiske roman fra 1862, Les Misérables, er blitt en av tidenes store musikal- suksesser, og er spilt verden rundt siden premieren i 1980, og spilles fortsatt.

Det var vel heller ikke bankers at George Bernard Shaws Pygmalion skulle bli en suksess som «My Fair Lady» om overklassesnobben som leker logoped med stakkers fattige Eliza. Da var det vel mer rimelig å tro at «The Sound of Music» skulle appellere til etterkrigshjertene med sin fortelling om Trappfamilien som rømte fra nazistene på 1930-tallet, og den eiegode syngende barnepiken.

I likhet med «The Sound of Music» er det flere andre musikaler med suksess som har hentet sitt stoff fra Nazi-Tyskland. Den største er vel «Cabaret» om amerikaneren som forelsker seg i en sangerinne i 1930-åras Berlin, og en oppsetning med korjenter, stormtropper og den ekle, smarte og vaktsomme konferansieren. I en noe annen kategori kommer Mel Brooks «Springtime for Hitler», med undertittelen: En vellystig vill lek med Eva og Adolf i Berchtesgarten. Også den som film, men da med tittelen «The Producers».

Sikker på suksess kunne man kanskje heller ikke være med musikalen om ekle ungdomsforbrytere med kniv i New York, men med kjærlighet og musikk til ble «West Side Story» en hit. Det gjaldt også «The Little Shop of Horrors» om den blodtørstige, menneskeetende planten Audry, som holdt på å dø før plantens eier, Seymour, stakk seg på fingeren og lot Audry slikke fingeren, og kviknet til.

Hva kan vi vente oss etter «American Psycho»? Hvem vet men jeg har sans for en kollegas forslag om en musikal over Arne Næss bok: En del elementære logiske emner. I musikalverdenen er ingenting umulig.