SAKSØKER: Tesla-sjefen Elon Musk har saksøkt en tidligere ansatt for hacking og tyveri. Foto: Kiichiro Sato / AP/ NTB Scanpix
SAKSØKER: Tesla-sjefen Elon Musk har saksøkt en tidligere ansatt for hacking og tyveri. Foto: Kiichiro Sato / AP/ NTB ScanpixVis mer

Tesla

Musk saksøker tidligere Tesla-ansatt: - Gjør alt de kan for å kneble meg

Lekket informasjon til avis.

Martin Tripp, en tidligere tekniker for Tesla, har satt i gang en stor konflikt med selveste Tesla-sjefen, Elon Musk.

Etter en fiendtlig utveksling av e-poster er Tripp nå saksøkt av sin tidligere arbeidsgiver for hacking og tyveri.

- Jeg er blitt syndebukk fordi jeg ga informasjon som er helt sann, sier han til The Guardian.

- Dette er hårreisende … Det føles som jeg ikke har noen rettigheter som en varsler, sa han videre.

Militærveteranen, som begynte å jobbe for Tesla i oktober 2017, er også anklaget for å ha truet sin tidligere arbeidsplass, Teslas «Gigafactory» i Nevada.

Hacket produksjonssystem

Torsdag, etter at det lokale sheriffkontoret hadde kunngjort at det ikke fantes noen troverdig trussel mot fabrikken, sa Tripp videre:

- De prøver å gjøre alt de kan for å kneble meg, og prøver å statuere et eksempel, slik at ingen andre snakker med pressen.

Søksmålet hevder at Tripp skal ha hacket produksjonssystemet (MOS), og skrevet en kode som ville eksportert konfidensiell informasjon til en tredjepart. Han blir også anklaget for å ha plantet koden på tre forskjellige datasystemer, slik at andre ansatte ville bli innblandet i saken.

Videre hevder søksmålet at Tripp også har kommet med usanne uttalelser til media om informasjonen de anklager ham for å ha stjålet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet nevnes påstander om punkterte battericeller, overflødig restmateriale og produksjonsforsinkelser.

Tripp sier han lekket informasjonen til avisa Business Insider i begynnelsen av måneden fordi ingen i selskapet hørte på ham da han prøvde å varsle.

- Når du lyver til verden og investorer om bilene du produserer, og hvor bærekraftig du er, når du sier én ting og gjør en annen, da er det bare rett og rimelig at verden får vite det, sa Tripp.

PÅ LANGTUR: Lurer du på hvor Starman er nå?. Ferden til Elon Musks Tesla Roadster kan du følge på nettsiden «Whereisroadster.com». Der finner du mye artig info om verdens lengste el-biltur. Video: SpaceX / Whereisroadster.com Vis mer Vis mer

Lekket informasjon

I Business Insider-artikkelen der Tripps lekkede informasjon først kom fram, hevdes det at Tesla skaper en utrolig mengde avfall, som resultat av deleproduksjonen for Model 3.

Interne dokumenter viser at selskapet forventer at så mye som 40 prosent av råmaterialene brukt til å produsere blant annet batterier, må vrakes eller bearbeides i Nevada før de sendes til fabrikken i Fremont i California, hvor delene blir montert.

Business Insider hevder også at Tesla har brukt nesten 150 millioner dollar (1,2 milliarder kroner) på skrapmateriale i år. Tesla svarer at 150 millioner dollar er en overdrivelse.

- Som i enhver ny produksjonsprosess hadde vi forholdsvis mye skrapmateriale tidlig i produksjonen av Model 3. Dette er noe vi planla, og det er en normal del av produksjonen, sa Tesla til Business Insider.

Tesla har avvist at Tripp er en varsler, og bestrider nøyaktigheten i informasjonen han har lekket. I en e-post til The Guardian skriver Elon Musk at Tripp har sendt ham en truende e-post, og at fabrikken har mottatt en trusseltelefon.

Selskapet har også kommet med en uttalelse der de sier at de mottok en telefonsamtale fra en venn av Tripp, som advarte om at Tripp ville komme tilbake og «skyte rundt seg». Tesla varslet politiet, som avhørte Tripp og økte sikkerheten på fabrikken.

Bekymret for sabotasje
Søndag kveld sendte Musk ut en e-post til sine ansatte. Han skrev at han nettopp hadde fått vite at en Tesla-ansatt hadde gjennomført «ganske omfattende og skadelig sabotasje i vår virksomhet», som inkluderte å endre på koder og overføre data til en tredjepart.

Videre hevdet Musk at sabotøren kan være en agent for noen på «den lange lista av organisasjoner som vill at Tesla skal dø».

I enda en e-post sendt mandag mente Musk at en liten brann i selskapets fabrikk i Fremont kunne være sabotasje.

«Dette kan være en tilfeldig hendelse, men som [Intel-gründer] Andy Grove sa: Bare de paranoide overlever», skal han ha skrevet.

Musk nevner ikke Tripp i e-postene, men mange nyhetsbyråer identifiserte Tripp som den angivelige sabotøren da han ble saksøkt onsdag.

Tripp sier på sin side at alle påstander om at han er en sabotør, er løgner.

- Jeg har aldri gått til et annet selskap eller til oljeindustrien. Jeg bryr meg om samfunnet og sikkerhet, sa han.

MODEL 3: Teslas Model 3 står på utstilling hos en bilforhandler i Chicago. Foto: Scott Olson / Getty Images / AFP / NTB Scanpix
MODEL 3: Teslas Model 3 står på utstilling hos en bilforhandler i Chicago. Foto: Scott Olson / Getty Images / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Nekter for hacking

Tripp innrømte at han syntes det var vanskelig å tilpasse seg Teslas arbeidskultur, men har nektet for at han lekket informasjonen fordi han ikke ble forfremmet.

Isteden, hevder han, ble han mer og mer bekymret for en rekke problemer som til slutt ble avslørt av Business Insider.

- Jeg tok dette opp gjentatte ganger med ledelsen, med veiledere, alle som ville høre, sa Tripp.

Ingen skal ha vist noen interesse.

Tripp har innrømmet at han ga Business Insider informasjon fra Teslas produksjonssystem MOS, men hevder han ikke brukte hacking. Isteden hentet han enkelt og greit informasjonen ut av databasen, sier han.

- Jeg er ikke så smart, jeg vet ikke hvordan man koder. Jeg prøvde å lære meg å kode, men jeg har ikke tålmodigheten, sa han.

Han sa også at han ikke forstår anklagen om at han prøvde å blande inn andre ansatte ved å plante kode i andre systemer.

E-postsamtalen

The Guardian har publisert en e-post-samtale som både Musk og Tripp har delt med avisa:

Tripp: Ikke bekymre deg, du får som fortjent for løgnen du har fortalt til offentligheten og investorer.

Musk: Å true meg gjør dette verre for deg.

Tripp: Jeg har aldri truet deg. Jeg fortalte deg bare hva som kommer. Takk for denne gaven!!!!

Musk: Du burde skamme deg for å ha lurt andre. Du er et forferdelig menneske.

Tripp: Jeg har aldri lurt noen andre eller antydet at noen andre har vært involvert i min produksjon av dokumenter som beviser MILLIONER DOLLAR AV SLØSERI, sikkerhetsproblemer, løgner til investorer/VERDEN. Å sette biler på veien med sikkerhetsproblemer, det er å være et forferdelig menneske.

Musk argumenterer for at Model 3 uten tvil er den sikreste bilen i verden når det kommer til mellomstore biler. Han skriver også at det er selvsagt at et så stort firma vil ha skraprester for millioner av dollar.

Musk: Du brøt avtalen du hadde da Tesla ga deg en jobb, og du impliserer dine kolleger, det er galt og fører til straffeforfølgelse. Slik går det.

Til The Guardian sier Musk at Tripp startet denne samtalen klokka 08.57.

- Jeg ville ikke ha tatt kontakt, jeg vet ikke engang hans personlige e-postadresse. Det var nok uklokt av meg å svare ham, innrømmer Musk.

Tripp sier at han ikke hadde ment at e-postene skulle oppfattes som truende.

- Alt jeg mente med «du kommer til å få det du fortjener», er at sannheten vil komme ut.