Muslimer stanset bikinireklame

Los Angeles Times stopper en egenannonse der korrekt antrukne muslimske kvinner poserer ved siden bikinikledte kvinner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Annonsen vakte protester fra muslimske kretser, og til og med fra avisens egen redaksjon, som mente den var «smakløs».

Ifølge Rådet for amerikansk-islamske relasjoner (CAIR) i Sør-California har LA Times gått med på å endre annonsekampanjen som består av en serie kontrastfylte bilder, og fjerne den aktuelle annonsen.

Annonsen har vært sendt på TV under avisens flertydige motto «Connecting us to the Times». Kampanjen startet i forrige uke og målet skulle være å få fram mangfoldet i California, og måten LA Times setter det i sammenheng.

Ifølge avtalen mellom LA Times og CAIR skal bildet med bikinidamene bli trukket med umiddelbar virkning fra trykkeriene og TV-husene, og fra store reklametavler og andre annonseplasser ute så snart det lar seg gjøre.

Annonsen førte til protester fra muslimer over hele USA, mens redaksjonen samlet 200 underskrifter på et krav om at ledelsen må trekke den. Også den amerikanske kvinnebevegelsen, Feminist Majority Foundation, krevde at annonsen med bikinidamene måtte trekkes tilbake.

Reuters