- Mye holdes skjult

Rektor Stein Øgrim ved Foss videregående skole i Oslo tror læreres frustrasjoner i jobben ikke alltid kommer til overflaten. - En del bærer tingene inni seg - en følelse av utilstrekkelighet som skjuler seg i tankene, sier han.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som pedagoger er lærere blant yrkesgruppene som oftest er nedfor på grunn av kritikk eller vanskeligheter i jobben.

- Jeg tror dette skyldes at det har skjedd mye i yrket vårt de siste årene. Dette dreier seg ikke bare om lønn, men også om alt det nye som blir innført i skoleverket, sier rektoren.
- Utfordringer er det ikke noe galt med, det er måten de kommer på som er avgjørende, mener han, og viser til både store skolereformer og lærerrollen som er kraftig endret de siste årene.

- Det å føle at undervisningen ikke ble helt som man hadde planlagt, og en følelse av at det ikke er tid til å gjøre så mye som man vil i klasserommet, er blant problemene som flest lærere plages med, tror Øgrim.

- Ikke alle lærere venter på kritikk før de tenker slike tanker, sier rektoren.

Foss skoles 80 lærere har en egen arbeidsmiljøgruppe der det psykososiale arbeidsmiljøet er en viktig bit.

Rektor Øgrim tror det er store mørketall når det gjelder læreres trivsel. Han er derfor glad for at skolesjefen i Oslo skal sette i gang en undersøkelse der læreres psykososiale arbeidsmiljø skal under lupen.