Mykest i Skandinavia

Den norske mannen er mer opptatt av familien sin enn å gjøre karriere, viser stor forståelse for andre og er mer nøysom enn svenske og danske menn. Dette avslører en ny stor livsstilsundersøkelse blant 7000 mennesker i Norden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske menn i alderen 20- 40 år er mykest i Norden - samtidig som den norske kvinnen har størst tro på likestilling. Dette er noen av konklusjonene til markedsanalyseinstituttet AC Nielsen. De har i løpet av fjoråret intervjuet mer enn 7000 mennesker i Norge, Sverige og Danmark om holdninger, handlinger, verdier og vaner.

- Den norske mannen er ikke villig til å ofre familien for karrieren, mens menn i Sverige og Danmark er det i større grad, sier markedssjef Ståle I. Gjerset i AC Nielsen.

Nær 30 prosent av norske menn i undersøkelsen svarte at de ønsket en tilværelse der det er plass til både jobb og familie, mens bare 13 prosent av danskene og 17 prosent av svenskene ønsket det samme.

Verdifull sosial enhet

På spørsmål til menn om de var villige til å prioritere arbeid framfor familie og venner, sa 20 prosent av nordmennene ja. Hele 40 prosent av svenskene og 30 prosent av danskene foretrakk jobben.

Mens 33 prosent av norske menn tror på familien som en verdifull sosial enhet, hvor kvinner og menn inngår på lik linje, er det ifølge undersøkelsen 17 prosent av svenskene som deler den oppfatningen. Enda verre står det til hos deres danske brødre. Bare 15 prosent ser på kvinner og menn som likestilte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gledelige 40 prosent av norske menn svarer at de er glad i å lage mat, mens vel 30 prosent av danske og svenske menn oppgir det samme.

Lager maten fra bunnen

- Med mannen på kjøkkenet går matlagingen fortere og bruken av halvfabrikata og ferdigretter øker. Fort i uka og kos i helga, det er typisk norsk, sier Gjerset.

Han påpeker at danskene gjerne lager maten fra bunnen av, og inviterer familie og venner. Svenskene foretrekker å spise ute, sier Ståle I. Gjerset.

- Norske familier ønsker å spare tid og ikke noe hjem er så velutrustet som det norske, sier markedssjefen i AC Nielsen.

- Oppvaskmaskin, tørketrommel, bil, mobiltelefon, videokamera, ingen slår oss i antallet, sier Ståle I. Gjerset.

Han forteller om andre særnorske trekk:

- Den norske folkesjelen er mer tradisjonsbunden. Olje er bra, men tradisjoner best.
Nordmenn ser på en lottomillionær som en helt, men tjener du penger på børsen er du en skurk. Dette er helt annerledes i Sverige og Danmark, sier markedssjef Ståle I. Gjerset i AC Nielsen.

HEKTISK: - Tida går. jeg trodde jeg skulle få gjort så mye mer, men tida strekker ikke til, sier Wegard Harsvik.