Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Myklebust: - Nødvendig og riktig basevedtak

- Vedtaket om å flytte hovedbasen for vedlikehold av SAS-flyene er nødvendig og riktig, sa SAS-styreleder Egil Myklebust da han møtte pressen etter vedtaket som innebærer tap av 417 norske arbeidsplasser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Myklebust møtte norsk presse ved SAS' hovedkontor på Frösundavik i Stockholm, for å fortelle om styrets seks timer lange møte der Gardermoens fremtid som teknisk base ble behandlet.

- Det er selvfølgelig alvorlig for de 417 på teknisk base på Gardermoen som vedtaket vil gå ut over, men for SAS er vedtaket riktig i den situasjonen vi befinner oss i. Vi opptrer i henhold til den konsortialoverenskomsten som er mellom de tre nasjonale SAS-selskapene, og på innsiden av den, sier styreleder Egil Myklebust til NTB.

Overordnet mål

Styreleder Myklebust gjentok ved flere anledninger at det er et overordnet mål for SAS' styre og administrasjon å gi SAS-konsernet en fremtid.

- Gjennom halvannet år har vi sett hvilke utfordringer internasjonal flyindustri står overfor. Det har vært nedtur etter nedtur. Først hadde vi 11. september, så en rekke negative omstendigheter i verdensøkonomien, så hadde vi Irak og nå sars. I en slik situasjon måtte og må styret prioritere det som kan gi selskapet et videre liv.

Under styremøtet ble det fremsatt forslag fra to av de ni representantene om å utsette avgjørelsen en måned i påvente av videre utredning om basespørsmålet. En av disse var ansattrepresentant Jon Lyng. Forslaget falt, og Myklebust kan ikke se hvilken annen konklusjon styret kunne ha kommet til ved en utsettelse. Han vedgår at kroneforskjellen mellom hva Gardermoen kan gjøre vedlikeholdsarbeidet for og hva det vil koste på Arlanda bare er vel 30 millioner svenske kroner i Arlandas favør. Men totaleffekten for hele den tekniske siden i SAS er på 500 millioner kroner.

- Det er det viktigste for oss, sier Myklebust.

Tungt vedlikehold

Det såkalt tunge vedlikeholdet av SAS-maskinene, der maskinene blir strippet helt ned og bygd opp igjen av nye eller nyoverhalte deler, blir værende på Gardermoen. Samtidig skal Gardermoen, Kastrup og Arlanda fortsatt, som i dag, gjøre lett, daglig vedlikehold av flyene.

Egil Myklebust vil ikke uten videre godta argumenter om at Norge taper i kampen om SAS-arbeidsplassene. Han mener at norske politikere som har uttalt seg, bare forholder seg til brokker av informasjonen. Han sier at arbeidsplasser i konsernet går tapt i alle de tre skandinaviske landene, og peker på at overtalligheten blant teknisk personale på Kastrup er større enn det er på Gardermoen, nemlig 436 årsverk.

- Til sammen skal det bort 922 årsverk i SAS Technical Services, sier Myklebust.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media