Mysteriet er borte i tåka

Den mystiske feilen på instrumentlandingssystemet (ILS) på Gardermoen har oppstått når flyene passerer 75 meter over denne antennen. Avdelingssjef Per Ingar Skaar og letemannskapet hans på ti eksperter har snart sjekket ut samtlige alternativ på lista. Men er ikke nærmere årsaken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Når vi er ferdige med denne lista, får vi sette oss ned til en brainstorming og lage en ny liste over mulige feilkilder, sier Skaar, som er sjef for flyoperative systemer ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Feilen må han finne. Før den er oppdaget og korrigert, tillater ikke Luftfartsverket instrumentlandinger med sikt under 550 meter. For reisende betyr det flere og lengre forsinkelser når tåka slår til.

Tre mann ved Skaars avdeling jobber på spreng for å finne feilen som har ledet åtte fly ut av riktig landingskurs siden november i fjor. De får hjelp fra eksperter i Luftfartsverket, Luftfartsinspeksjonen og Post- og Teletilsynet.

Samme sted

Det eneste Skaar vet om feilen, er at den hver gang har oppstått i 75 meters høyde over antennen som sender ut instrumentlandingssignalene til flyene som lander fra sør på østre rullebane.

Utslaget har vært til venstre alle gangene. De fleste pilotene har avbrutt instrumentlandingen når feilen har oppstått.

- Men de pilotene som ikke har tatt manuell kontroll over flyene, har blitt trukket tilbake på riktig kurs igjen etter en liten stund, sier Skaar. Det som gjør fenomenet enda merkeligere, er at det bare er registrert i november og desember i fjor.

- Den siste sikre registreringen av feilen skjedde 6. desember, sier Skaar.

Ikke gjenskapt

Ekspertene har forsøkt å løse mysteriet med å gjenskape feilen.

- Men hittil har vi ikke lyktes, sier Skaar.

Leitemannskapet har målt med en rekke mulige feilkilder til stede, men ikke funnet signalavvik. De har for eksempel foretatt målinger både når togene passerer og når det er andre fly på taksebanene, begge deler ble ansett som mulige årsaker.
At årsaken kan være skarpe skiller mellom ulike luftlag - såkalt ducting, utelukker Skaar på grunn av værforholdene de aktuelle datoene.