DESIGNET SOM EN FISK: Ubåten «Fulton» ble bygd for Tsar-Russlands marine og fikk en design som minnet om fiskearten Malle. Derfor fikk denne ubåtklassen navnet «Catfish» på engelsk «Som» på russisk.
DESIGNET SOM EN FISK: Ubåten «Fulton» ble bygd for Tsar-Russlands marine og fikk en design som minnet om fiskearten Malle. Derfor fikk denne ubåtklassen navnet «Catfish» på engelsk «Som» på russisk.Vis mer

Mysterieubåtens utrolige historie

113 år etter at den amerikanskbygde ubåten «Fulton» gikk over Atlanteren, er det antatt at den er funnet i svensk farvann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stadig flere eksperter uttaler at ubåtfunnet i svensk farvann må være den russiske ubåten «Som» , eller «Catfish», som den også kalles etter ubåtklassen.

SØSTERSKIPET: Her er mannskapet på ubåten «Beluga». Den var én av flere ubåter som ble bygd i «Catfish»-klassen i USA, som ubåten «Som» var.
SØSTERSKIPET: Her er mannskapet på ubåten «Beluga». Den var én av flere ubåter som ble bygd i «Catfish»-klassen i USA, som ubåten «Som» var. Vis mer

På norsk ville det blitt «Malle», som er navnet på en fisk som lever best i ferskvann i Øst-Europa og Sentral-Europa.

I USA, hvor ubåten ble bygd allerede i 1901, var navnet «Fulton». Kjært barn har mange navn.

Det skapte stor medieinteresse da vrakjegerne i Ocean X Team mandag gjorde det klart at de hadde funnet en ubåt utenfor den svenske østkysten, og mente den «virket ganske ny», ettersom den ikke var tilgrodd av alger og andre vekster.

Testet i 1901

New York Tribune hadde en lang artikkel om ubåten 25. november 1901 under tittelen «All night under the sea»: En ubåt som kunne holde seg under vann en hel natt, og som ble beskrevet som et militærfartøy som tilfredsstilte alle forsvarsentusiasters våte drømmer.

Klokka sju om kvelden 23. november 1901 var seks mann om bord i båten som lå i Peconic Bay ved Long Island, New York.

«Fulton» ble senket ned til 15 meters dyp og ble der hele natta, helt fram til klokka ti dagen etter.[sitat, left]

På overflaten var det et forrykende vær, men ubåtmannskapet kunne fortelle at de hadde hatt en svært komfortabel natt på havets bunn.

Ubåten har en omfattende historie. Den ble testet ut av amerikanerne som prototyp for framtidige ubåter, og ble behørig omtalt i amerikanske medier etter hvert som den besto stadig mer dristige prøver.

Ubåtene i «Som»-klassen ble bygd ved Nixon's Crescent Shipyard i Elizabethport, New Jersey. Den aktuelle båten, som nå antas å ligge i den svenske skjærgården, var den første prototypen som ble bygd sommeren 1901.

Ubåtene var designet for å kunne bli transportert på tog. De var bestilt av Tsar-Russlands marine og ble levert i perioden 1904 til 1907 for å bli brukt i den russisk-japanske krigen.

KOMFORTABELT: Mannskapet som var med på den første undervannstesten med ubåten beskrev opplevelsen som svært komfortabel. Tegningen viser innredningen.
KOMFORTABELT: Mannskapet som var med på den første undervannstesten med ubåten beskrev opplevelsen som svært komfortabel. Tegningen viser innredningen. Vis mer

«Elektriske av glede»

Den amerikanske avisa The Appeal skrev 15. februar 1902 at «Fulton» var klar for å gå over Atlanterhavet. Den kunne gå ned til 35 meters dybde for egen maskin.

Avisa spådde at en suksessfull tur over havet ville føre til at marinestyrker over hele verden ville bli elektriske av glede over det amerikanske motet.

Ubåten besto alle tester. Midt under første verdenskrig, 10. mai 1916, skal ubåten ha vært på oppdrag i svensk farvann.

Frakteskipet S/S «Södermalmland» kolliderte med et ukjent fartøy mellom Åland og svenskekysten - mellom Arholma og Svartklubben fyr.

Ingen av de 18 besetningsmedlemmene overlevde. Det ble antatt at det kunne være den russiske ubåten som kjørte dem i senk.

- Krigshistorisk interesse

Den svenske Försvarsmakten skrev i en pressemelding i går at de hadde truffet en konklusjon etter analyser av videomateriale. De fastslår at det høyst sannsynlig er den russiske ubåten «Som».

Ifølge forsvaret vises navnet på ubåten på opptakene.[sitat, left]

««På overflaten var det et forrykende vær, men ubåtmannskapet kunne fortelle at de hadde hatt en svært komfortabel natt på havets bunn.»»

- For å slå identiteten helt fast kreves det en teknisk analyse, men et slikt behov finnes ikke fra Försvarsmaktens side. Dette er mer å betrakte som et forlis av krigshistorisk eller marinarkeologisk betydning. Funnstedet kan være en krigskirkegård, påpeker forsvaret.

Flere språkeksperter som har fått tilgang til funnbildene, har påpekt at ett av tegnene på vraket ble fjernet fra det kyrilliske alfabetet i 1917 etter revolusjonen da tsarens Russland ble til Sovjetunionen.

Russiske krigsarkiver

Forklaringen på at ikke ubåtvraket er tilgrodd av alger og andre vekster, skal ifølge eksperter være at alger ikke trives i Østersjøens brakkvann, som er en blanding av saltvann og ferskvann.

Ubåtfunnet i Sverige startet med at det islandske selskapet iXplorer dukket ned i russiske krigsarkiver.

Der fant de «spesifikke posisjoner» etter en savnet ubåt fra første verdenskrig. Og islendingene engasjerte det svenske dykkerselskapet Ocean X Team til å lete etter vraket.

Dette selskapet har jobbet med leting etter gamle vrak siden tidlig på 1990-tallet.

««Funnstedet kan være en krigskirkegård.»» Forsvaret

I 1992 fant det svenske dykkerselskapet et amerikansk B-17 bombefly på havbunnen utenfor den svenske østkysten. De har også funnet gamle champagneflasker som har blitt hevet og solgt for høye priser på auksjoner.