FØR ULYKKEN: SE-BIN ca. 5 m over rullebanen. Vindpølsen i bakgrunnen indikerer at det blåste anslagsvis 5 kt fra ca. 255°. Foto: PRIVAT.
FØR ULYKKEN: SE-BIN ca. 5 m over rullebanen. Vindpølsen i bakgrunnen indikerer at det blåste anslagsvis 5 kt fra ca. 255°. Foto: PRIVAT.Vis mer

Mysterium hvordan Spitfiren gikk i bakken og piloten ble drept

Landet for langt inne på flystripen og tippet rundt i en kornåker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 21. august 2010 landet et Spitfire, kjennemerke SE-BIN, på Tynset-flyplass. Flyet som var eid av Biltema kom inn for høyt og for fort, og endte med å gå rundt etter landing, 95 meter ut i en kornåker. Piloten (68) omkom.

I dag foreligger Flyhavarikommisjonens rapport fra ulykken, men akkurat hva som forårsaket den fatale ulykken den dagen er fortsatt uklart.

Piloten var svensk statsborger, og en svært erfaren pilot. Han hadde 39 år bak seg i det svenske luftforsvaret, og var på siden av forsvarsjobben både instruktør, skolesjef og flyger i flere forskjellige sivile flyforetak. Han hadde også erfaring fra fly med stempelmotor og halehjul - som en Spitfire har.

«I sin over 50 år lange karriere fløy han totalt ca. 31 600 flytimer fordelt på ca. 70 forskjellige flytyper», heter det blant annet i rapporten.

«Det har ikke lyktes havarikommisjonen å finne en entydig forklaring på hvorfor ulykken skjedde», står det også.  

Mange vitner Det var første gang en Spitfire hadde landet på Tynset - i alle fall i fredstid. Derfor var det mange som hadde møtt opp for å se det engelske jagerflyet lande den dagen. Med andre ord var det flere vitner til ulykken.

Rullebanen på Tynset er 900 meter lang med 100 meter sikkerhetssone i hver ende. Det som er klart er at piloten kom inn høyt og landet 380 meter etter terskelen på rullebanen, altså punktet flyet ideelt sett skulle ha landet, ifølge rapporten.

«Ingenting tyder på at ulykken var forårsaket av tekniske feil ved flyet. Fartøysjefen var sparsom med å innhente informasjon om flyplassen før han ankom. Videre gjennomførte han kun en enkel overflyging av plassen før landing. Dette kan, i kombinasjon med den begrensede utsikten fra cockpit i en Spitfire, ha ført til at fartøysjefen mistet oversikten over hvor han befant seg på rullebanen under landingen», er en teori som lanseres til hvorfor den erfarne piloten kom inn så langt ute på banen. 

En annen teori er at han kan ha hatt nedsatt yteevne, uten at kommisjonen spekulerer videre i hva det innebærer.

«Det kan ikke utelukkes at fartøysjefen i en periode ble satt ut av spill eller hadde nedsatt yteevne. Undersøkelsen og obduksjonen har imidlertid ikke avdekket forhold som kan dokumentere en slik forklaring»

TREFFER ÅKEREN: Flyet på vei ut i åkeren. Bildet er noe uklart, men halehjulet var ikke i kontakt med bakken, og flyet holdt fortsatt stor fart. Foto: PRIVAT
TREFFER ÅKEREN: Flyet på vei ut i åkeren. Bildet er noe uklart, men halehjulet var ikke i kontakt med bakken, og flyet holdt fortsatt stor fart. Foto: PRIVAT Vis mer

Vitneobservasjoner tyder imidlertid på at piloten har vært bevisst under landing.

« SE-BIN fløy stødig inn mot rullebane 23 med jevn lyd fra motoren. Terskelen på rullebanen var markert med tre røde kjegler på hver side (...) Flyet fortsatte anslagsvis 100 m før throttle (gasshåndtaket) ble trukket rolig tilbake og en utflating ble påbegynt. Drøyt 230 meter etter passering av baneterskelen hadde flyet kommet ned til en høyde på anslagsvis 5 meter, og fortsatte så å flyte innover banen.»

Det nevnes for øvrig i rapporten at det var en tørr dag, og lite vind. Altså ikke vanskelige fly, eller landingsforhold.

Restaurert flyskatt Etter en kort periode i det engelske luftforsvaret ble flyet overtatt av det indiske luftforsvaret.

I 1977 ble det kjøpt av en privat eier grunnet flyets historiske verdi. Etter diverse eierskifter ble flyet kjøpt av Historic Flying Ltd. i England for restaurering til luftdyktig stand. Restaureringen førte til en total nullstilling av skrog/vinger og flyet fløy på ny i juli 2000.

Etter å ha deltatt i diverse flyoppvisninger i England ble flyet kjøpt av Biltema og fløyet til Angelholm i Sverige i 2009.

Flyet var produsert av Vickers Supermarine og hadde en Rolls Royce Griffon 65-motor på intet mindre enn 1930 hestekrefter.

KNUST COCKPIT : Flyet tippet rundt i en kornåker, og piloten omkom i ulykken. Foto: SHT
KNUST COCKPIT : Flyet tippet rundt i en kornåker, og piloten omkom i ulykken. Foto: SHT Vis mer