Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Mystisk radiosignal får forskerne til å klø seg i hodet

Et mystisk signal fra verdensrommet gjentar seg hver 16. dag.

UFORKLARLIGE LYDER: Forskere har studert radiosignaler fra rommet i flere år, men klarer ikke forstå helt hva det kommer av. Video: CNN Vis mer

Radiosignaler fra verdensrommet, såkalte «raske radioutbrudd», har opptatt forskere siden de først ble rapportert om i 2007.

Slike radiosignaler er kjent for å gjenta seg. Nå har noen for første gang funnet et mønster i disse, som foregår en halv milliard lysår fra jorda.

Radioutbrudd har også vist seg å komme fra flere forskjellige kilder. Det gjør mysteriet nå enda større, ifølge CNN.

Fant mønster

Et rask radioutbrudd er en kortvarig radiopuls med en lengde som varierer fra en brøkdel av et millisekund til noen få millisekunder. Dette er forårsaket av en form for astrofysisk prosess med høy energi.

I 2017, ti år etter at såkalte «raske radioutbrudd» først ble rapportert om i 2007, hadde omkring 25 tilfeller blitt oppdaget, ifølge CNN.

Mellom 16. september 2018 og 30. oktober 2019, har forskere ved Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment/Fast Radio Burst Project (CHIME/FRB) funnet et mønster, der slike radiobrister dukket opp hver 16. dag.

Dette kommer fram i en artikkel i arXiv

Vet ikke hvorfor

Men at det finnes beviser for at det er et mønster i signalene, gjør at forskerne klør seg i hodet om hvorfor. Så langt har de bare klart å spore radioutbrudd tilbake til forskjellige kilder, men nå håper de altså at de vil kunne finne ut av mer.

- Det at vi har funnet ut at den gjentar seg hver 16,35. dag, er en viktig ledetråd for å finne ut hvorfor dette skjer, heter det i studien.

I artikkelen funderer forskerne på diverse årsaker, som stjernenes, eller et bestemt objekts bane i rommet langt ute i galaksen. Andre tror det kan komme fra en nøytronstjerne (rester av supernovaer, red. anm.), ifølge CNN.

I det lengste kan et svar på dette gi en større forståelse av selve verdensrommet.