Mystisk riking kjøper privatfly til 2 milliarder

- Som å kjøpe et kullkraftverk for å lade mobilen din, raser miljøvernere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En anonym kjøper har i løpet av en stor flymesse i Paris bestilt en Airbus A380 til bruk som privatfly, skriver nyhetsbyrået AFP. Det betyr at en en styrtrik person i nær framtid vil farte rundt med et lite knippe venner eller ansatte i det som var ment som et passasjerfly for opptil 853 personer.

Flyprodusenten har foreløpig ikke tenkt å avsløre hvem kjøperen er.

- Han og følget hans

Bare standardutgaven av A380 koster 300 millioner dollar, nesten 1,9 milliarder kroner, og en kraftig modifisering står nå for tur. Flyet, som allerede i utgangspunktet er luksuriøst innredet, kan blant annet bli utstyrt med tre soverom, en lounge, spisesal, boblebad og treningssykler om kjøperen skulle ønske det.

- Flyet kommer til å være til personlig bruk for ham og hans følge. Jeg kan ikke si hvem det dreier seg om, men han er ikke fra Europa eller USA, sier salgsdirektør John Leahy i Airbus til AFP.

Flyet som den hemmelighetsfulle kjøperen vil boltre seg i er, for å si det mildt, gigantisk. A380 er mye større enn en såkalt jumbojet, Boeing 747, og er hele 73 meter lang, 24 meter høy og har et vingespenn på 79,8 meter.

Det er langt fra alle flyplasser i verden som kan ta imot mastodonten, og flygerne må ha omfattende spesialkursing utover vanlig flygerutdannelse.

Om det er riktig at flyet verken skal til USA eller Europa, leder det tankene til styrtrike arabiske land.

FORHOLDSVIS STORT: Airbus A380, her etter den første landingen på Charled de Gaulle-flyplassen i Paris 1. juni, er rundt 30 prosent større enn en jumbojet. Foto:  MARTIN BUREAU / REUTERS
FORHOLDSVIS STORT: Airbus A380, her etter den første landingen på Charled de Gaulle-flyplassen i Paris 1. juni, er rundt 30 prosent større enn en jumbojet. Foto: MARTIN BUREAU / REUTERS Vis mer

- Kjøpere av store passasjerfly til privat bruk er rike personer eller regjeringer, i hovedsak fra Midtøsten. Airbus A380 er det neste steget, sier informasjonssjef Aage Duenhaupt i selskapet Lufthansa Technik, som jobber nettopp med å konvertere store fly etter kjøpernes spesifikasjoner.

Til tross for den absurde prisen for luksusmoroa forventer Lufthansa Technik at hele tre til fem A380-fly kommer til å bli solgt til VIP-formål de nærmeste åra.

Passasjerfly i høst

A380 er designet for å frakte et maksimalt antall passasjerer på de lengste rutene mellom verdens store trafikk-knutepunkter. Den første passasjerversjonen av A380, med 485 seter, er solgt til Singapore Airlines og skal etter planen i drift på ruta London-Singapore-Sydney i oktober 2007.

Midt i en tid med enorm oppmerksomhet rundt CO2-utslipp har flyindustrien på Paris-messa denne uka gjort seg flid med å understreke gigantjumboens miljøvennlighet. Men det er altså om flyet blir brukt til å frakte hundrevis av mennesker på hver tur.

Den mystiske privatfly-ordren får naturlig nok hårene til å reise seg på ryggen til miljøvernerne.

- Å kjøpe en superjumbo som dette for å bruke den som privatjet er som å kjøpe et skittent kullkraftverk for å lade mobiltelefonen din, sier Joss Garman i den britiske antiforurensningsgruppa Plane Stupid, ifølge AFP.

Han konstaterer at uviklingen går feil vei.

Mystisk riking kjøper privatfly til 2 milliarder

- Luftfart er nå så ute av kontroll at vi ikke bare opplever unødvendige fritidstreiser («binge-flying»), nå begynner vi å se «bling-flyging» også.

<B>ROMSLIG:</B> A380 skal bygges i flere modeller, her en versjon av business-klassen. Men ingenting kan måles med luksusvarianten som nå skal snekres for den anonyme kjøperen.
<B>TO ETASJER:</B> Vingespennet på gigantjumboen er nesten 80 meter.