1000 ÅR GAMMEL: Denne skulpturen ble laget for 1000 år siden i Asia. Den ble funnet av en arkelogisk ekspedisjon som ble sponset av nazistene. Foto: AFP/Scanpix.Vis mer

Mystisk statue av meteoritt oppdaget av nazistene

Oppdaget av nazistene i 1938 - skaper oppsikt.

Da statuen ble bragt tilbake til Tyskland havnet den i privat eie fram til 2007. Da bestemte eieren seg for at den skulle få komme offentligheten til gode. Han overleverte den til Elmar Buchner ved Universitetet i Stuttgart.

- Jeg var helt sikkert på at det var en meteoritt når jeg så den. Selv for første gang og på 10 meters avstand, sier Buchner til BBC.

Det er som plottet i en Indiana Jones film, forskere har oppdaget at en 1.000 år gammel buddhistisk statue som ble funnet av en nazi-ekspedisjon i 1938 er laget av en meteoritt.

Funnet, som ble publisert i journalen Meteoritics and Planetary Science, avslører at den unike statuen  er en sjelden type meteoritt.
Statuen som har fått navnet Iron Man veier 10 kilo og er 24 cm høy.

Krasjet for 15.000 år siden
- Statuen er laget av et fragment fra Chinga-meteoritten som krasjet på grensen mellom dagens Mongolia og Sibir for 15.000 år siden, sier doktor Elmar Buchner. Statuen har et sjeldent høyt innhold av nikkel og er derfor klassifisert som en ataxite.

Støttet av Himmler
Funnet av meteoritten ble gjort i 1938 av den tyske forskeren Ernst Schafer. Ekspedisjonen han ledet var støttet av nazistene, særlig av Heinrich Himmler som var sjefen for SS. Himmler trodde at den ariske rasen stammet fra Tibet og var veldig ivrig på å finne arkeologiske objekter fra området.

Spor av meteoritten ble funnet av gullgravere i 1913, men det konkrete stykket som statuen er laget av har blitt oppdaget flere hundre år tidligere.

- Vi var svært overrasket over resultatet, sier Buchner. Statuen skal forestille Vaisravana den gode. Forskerne tror statuen har sitt opphav fra den pre-buddhistisk Bon-kulturen som eksisterte i Asia for rundt 1000 år siden.

Uvurderlig
- Hvis vi har rett ble den laget i det ellevte århundre i Bon-kulturen. Det er en unikt og absolutt uvurderlig statue i verdenssammenheng. Hverken de som laget statuen eller nazistene visste at den ble laget av et så sjeldent materiale, sier Buchner.

I tråd med Hollywood-element i historien, sa doktor Buchner at statuen hadde en viss aura.

- Det er svært imponerende, statuen var tidligere nesten helt forgylt - og det er et stort mysterium representert ved den, avslutter han.