Mystisk statue av meteoritt oppdaget av nazistene

Oppdaget av nazistene i 1938 - skaper oppsikt.

1000 ÅR GAMMEL: Denne skulpturen ble laget for 1000 år siden i Asia. Den ble funnet av en arkelogisk ekspedisjon som ble sponset av nazistene. Foto: AFP/Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Da statuen ble bragt tilbake til Tyskland havnet den i privat eie fram til 2007. Da bestemte eieren seg for at den skulle få komme offentligheten til gode. Han overleverte den til Elmar Buchner ved Universitetet i Stuttgart.

- Jeg var helt sikkert på at det var en meteoritt når jeg så den. Selv for første gang og på 10 meters avstand, sier Buchner til BBC.

Det er som plottet i en Indiana Jones film, forskere har oppdaget at en 1.000 år gammel buddhistisk statue som ble funnet av en nazi-ekspedisjon i 1938 er laget av en meteoritt.

Funnet, som ble publisert i journalen Meteoritics and Planetary Science, avslører at den unike statuen  er en sjelden type meteoritt. Statuen som har fått navnet Iron Man veier 10 kilo og er 24 cm høy.

Krasjet for 15.000 år siden - Statuen er laget av et fragment fra Chinga-meteoritten som krasjet på grensen mellom dagens Mongolia og Sibir for 15.000 år siden, sier doktor Elmar Buchner. Statuen har et sjeldent høyt innhold av nikkel og er derfor klassifisert som en ataxite.

Støttet av Himmler Funnet av meteoritten ble gjort i 1938 av den tyske forskeren Ernst Schafer. Ekspedisjonen han ledet var støttet av nazistene, særlig av Heinrich Himmler som var sjefen for SS. Himmler trodde at den ariske rasen stammet fra Tibet og var veldig ivrig på å finne arkeologiske objekter fra området.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger