NEDTUR: Dette området var en gang et levende og idyllisk middelklasseområde i Detroit. Nå er det forlatt. Liknende tilfeller finnes det mange av i den en gang så stolte byen. Foto: AFP PHOTO / JEFF HAYNES
NEDTUR: Dette området var en gang et levende og idyllisk middelklasseområde i Detroit. Nå er det forlatt. Liknende tilfeller finnes det mange av i den en gang så stolte byen. Foto: AFP PHOTO / JEFF HAYNESVis mer

Én mann skal i dag avgjøre hele Detroits framtid

USAs største konkurssak noensinne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Fredag blir beskrevet som en monumental dag i Detroits historie. Den tidligere så suksessfulle bilbyen har slitt tungt i mange tiår, og i fjor sommer måtte krisemanageren Kevyn Orr begjære byen med en gjeld på 123 milliarder kroner konkurs.

Det har tatt 16 måneder for Detroit å finne en mulig løsning, og i dag skal konkursdommer Steven Rhodes fortelle om han vil godkjenne byens plan for å komme på fote igjen, melder ABC News.

Rhodes kan enten godkjenne, avvise eller godkjenne planen med noen mindre endringer. Mest sannsynlig vil han gi den sitt godkjentstempel.

Redder kunsten Den nedslitte og til dels forlatte industribyen var en gang et postkortbilde på den vellykkede amerikanske bilindustrien. Befolkningen steg til 1,8 millioner mennesker rundt 1950. Så startet nedturen med arbeidsledighet og kriminalitet. I dag bor det bare rundt 700 000 mennesker i Detroit - altså så vidt flere enn i Oslo.

Planen som dommer Rhodes nå vurderer, innebærer blant annet at Detroit skal brukte 1,7 milliarder dollar (om lag 11 milliarder kroner) de neste ti åra på å forbedre byens offentlige tjenester.

Planen innebærer også at 8 milliarder dollar (om lag 52 milliarder kroner) av gjelda til kreditorene blir slettet. Blant disse er 23 000 pensjonister som nå protesterer mot kutt i sine pensjoner. Spareplanen innebærer også andre kutt i

REDDET: Den enorme kunstsamlingen ved Detroit Institute of Arts kan være reddet etter at næringslivet i Michigan kom på banen. Foto: Bill Pugliano/Getty Images/AFP
REDDET: Den enorme kunstsamlingen ved Detroit Institute of Arts kan være reddet etter at næringslivet i Michigan kom på banen. Foto: Bill Pugliano/Getty Images/AFP Vis mer

Dessuten kan byens enorme kunstsamling i Detroit Institute of Arts, som har en anslått verdi på 816 millioner dollar (5,3 milliarder kroner), forbli byens eie gjennom planen.

- Sporet av Detroit har også inngått en avtale med to svære kreditorer fra Wall Street. Til sammen hadde Detroit en gjeld til dem på 2 milliarder dollar (13 milliarder kroner), men de gikk med på å få igjen 13 prosent av dette mot å få overta byens parkeringshus, en leieavtale ved Windsor-tunnelen og noen landområder til eiendomsutvikling. 

Men fortsatt har Detroit en lang og tung vei å gå. De må blant annet fortsatt finne en konkursløsning med 3000 parter, melder ABC News.

- Vi har bremset toget som har sporet av, men vi har ikke rettet opp skinnegangen. Til syvende og sist er den ingen bærekraftig grunnlag for skatteinntekter i Detroit lenger, sier jusprofessor Peter Hammer ved Wayne State University til Marketwatch.com.

AVGJØR: Den føderale dommeren Steven Rhodes skal i dag avgjøre konkurssaken til Detroit. Foto: AP Photo/Detroit Legal News, John Meiu, File
AVGJØR: Den føderale dommeren Steven Rhodes skal i dag avgjøre konkurssaken til Detroit. Foto: AP Photo/Detroit Legal News, John Meiu, File Vis mer