PostNord vurderer å åpne egne butikker i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Her fra testbutikken på Grünerløkka i Oslo. Foto: PostNord.
PostNord vurderer å åpne egne butikker i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Her fra testbutikken på Grünerløkka i Oslo. Foto: PostNord.Vis mer

Nå åpner PostNord egne butikker

Kraftig netthandelvekst gjør at PostNord nå etablerer egne butikker. En testbutikk har allerede sett dagens lys på Grünerløkka i Oslo.

(Finansavisen.no): En rekke store aktører innen retail har forsøkt seg med egne pick-up points (steder der kunder kan hente varer som er bestilt på nett, red. anm.), for så relativt raskt å legge ned. I august i fjor ble det kjent at Ikea aktet å legge ned sine tre utleveringssentre i Oslo, Ålesund og Tromsø fordi lønnsomheten ikke var god nok. Også Komplett har avviklet en rekke hentepunkter, og nå gjenstår kun pick-up points i Oslo og Sandefjord.

PostNord går motsatt vei, og lanserer nå egne hentesteder. Selskapet har åpnet en testbutikk – eller «pakkehotell» – på Grünerløkka i Oslo.

- Vi har andre forutsetninger for å lykkes, fordi vi representerer kunder i alle bransjer. Det betyr at vi opererer med helt andre volumer, og at vi får langt lavere kostnad pr. pakke, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.

Netthandel gir vekst

Testbutikken på Grünerløkka åpnet i oktober/november i fjor, og dekker et område på 70.000 mennesker. Det kan bli aktuelt å åpne flere i de største byene.

- Pilotbutikken ser lovende ut, og vi vurderer å åpne pick-up points i Trondheim, Stavanger og Bergen, samt flere i Oslo, forteller Hagen.

- Digitale kjøp skaper endrede behov, også for fysiske butikker. Kjøpesenterkjeder er interessert i slike butikker fordi de ser at en pakkeutlevering på senteret kan skape mersalg, på lik linje med en Vinmonopol-butikk. Vi er derfor i kontakt med noen kjøpesentre, fortsetter han.

Fra før har PostNord utlevering via over 1.550 dagligvarebutikker landet rundt. Bakgrunnen for satsingen på egne butikker er den kraftige veksten i netthandel.

- Vi opplevde cirka 20 prosent vekst til 12,7 millioner pakker i fjor, og opp mot 1 million pakker ukentlig før jul. Vi ser nå at vi trenger ytterligere kapasitet - særlig i de store byene. Butikkene har begrenset med plass, og trenger avlastning i perioder med store volumer, sier Hagen, og legger til at PostNord også øker kapasiteten ved flere av sine eksisterende butikker.

Sliter med omdømmet

PostNord sliter imidlertid med omdømmet. Det hagler med dårlige anmeldelser på Trustpilot.com, et nettsted der folk kan dele og lese anmeldelser av bedrifter. Over 3.800 anmeldelser har gitt PostNord en score på 0,4 av 10, der 10 er beste resultat.

- Jeg tror det er en del etterslep der etter Black Friday og julen i 2017, da vi slet med å levere. Vi har siden økt kapasiteten. Våre egne målinger av omdømmeutviklingen viser et fall fra november 2017 til mars 2018, men deretter har den gått ujevnt, men signifikant oppover siden mai i fjor, sier Hagen.

Like fullt, i januar i år er det langt mellom de positive tilbakemeldingene om PostNord på Trustpilot.com. Tilbakemeldinger som «Ingenting fungerer», «Anbefales ikke», «Generelt dårlig» og «Styr unna!» er det som dominerer.

PostNord er en del av et nordisk konsern som er 60 prosent eid av den svenske staten og 40 prosent av den danske staten. Samlet omsatte PostNord og øvrige datterselskaper i Norge for rundt 4 milliarder kroner i 2018.

Andre økonominyheter: