Nå begynner informasjonskrigen

President George W. Bush føler seg motarbeidet av pressen. Her er den nye strategien administrasjonen skal bruke for å nå ut med budskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens den amerikanske økonomien sliter, ser det ikke mye bedre ut for opplsutningskurvene for presidenten i USA. Populariteten til Bush er stadig synkende som følge av økende arbeidsløshet og kaoset i Irak.

Med et presidentvalg stikkende opp over horisonten begynner det å haste for presidenten å bøte på det kilder nær presidenten karakteriserer som et kommunikasjonsproblem.

Motarbeides av pressen

For Bush mener den nasjonale pressen i for stor grad utelater det administrasjonen hans oppnår av gode resultater. Derfor legger han og kommunikasjonsrådgiverne i det Hvite Hus nå en ny strategi for å nå ut til amerikanerne.

Nå skal Bush og flere andre sentrale medarrbeidere i administrasjonen ta seg tid til lokale nyhetsformidlere. På den måten håper Bush å omgå det han karakteriserer som et filter for informasjon; nasjonale nyhetsformidlere.

- Faktum er at folk fortsatt får mesteparten av sin informasjon av lokalavisene, sier Bush' kommunikasjonsdirektør, Dan Bartlett til CNN.

Økonomi og Irak

Strategien har Bush lånt av den forrige presidenten. Clinton gikk ofte utenom de store kanalene når han ønsket å formidle ting på sin egen måte. For Bush gjelder det nå å gjenopprette tilliten han har mistet etter invasjonen av Irak.

- Presidenten anerkjenner sin rolle som ansvarlig leder, men ser også nødvendigheten av å kommunisere og utdanne folket om Irak, krigen mot terror, og å sette det inn i sammenhengen, sier Bartlett.

Derfor skal den nasjonale sikkerhetsrådgiveren Condoleezza Rice foredra om nødvendigheten av å gå til krig mot Irak i en tale i Chicago. Talen skal være rett på sak, og blant annet drøfte hvilke FN-resolusjoner Saddam Hussein brøt før USA begynte invasjonen.

Visepresident Dick Cheney skal senere i uka fortelle om Iraks rolle som terroristenes beskytter før og etter 11. september.

I tillegg skal altså lokalpressen få utvidet tid til å intervjue både Bush og de andre toppene i administrasjonen. På den måten håper Bush å skifte fokus fra problemer til prestasjoner.

- Av og til er det vanskelig å se framgangen vi gjør når du hører gjennom et filter, fortalte Bush journalister mandag.

Dermed er krigen om nyhetene i gang i USA.

<B>UT TIL FOLKET: Bush-administrasjonen satser nå alt på å gi sitt bilde av hva som skjer med Irak og den amerikanske økonomien til amerikanerne.
MANNEN BAK: Kommunikasjonsdirektør i det Hvite Hus, Dan Bartlett, er hjernen bak den nye strategien.