STENGER MANDAG KVELD: Fra og med mandag kveld vil to av feltene på deler av Ring 3 i Oslo være stengt i lang tid framover. 
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
STENGER MANDAG KVELD: Fra og med mandag kveld vil to av feltene på deler av Ring 3 i Oslo være stengt i lang tid framover. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB ScanpixVis mer

Nå blir det kø, kø, kø: Derfor tar det fem år

Omfattende tunnelrehabilitering i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Over nesten fem år, fra og med tirsdag, må folk på Østlandet belage seg på store omlegginger og lenger reisetid i hovedstaden. Ti tunneler skal rehabiliteres.

Prislappen ligger på 2,5 milliarder kroner, forteller prosjektleder i Vegvesenet, Hilde Ulvik.

Men hvorfor skal det ta fem år?

- Det er et EU-pålegg, kort og godt. Vi har en frist som går på at alt skal være i henhold til EU-forskriftene i 2019. Det dreier seg i bunn og grunn om å gjøre tunnelene tryggere, sier Eystein Hanssen, pressekontakt i Vegvesenet, til Dagbladet.

Trafikken over i småveier - Vi prioriterer framkommelighet for kollektivtransport og nødetater, og oppfordrer publikum til å la bilen stå, reise kollektivt, sykle eller gå. Privatbiler og varetransport får redusert framkommelighet. Når slike prosjekter pågår, vet vi av erfaring at trafikken vil gå ut over de lokale veiene. Ved Smestad skole har vi anbefalt egne skoleruter, og vi har satt inn følgesvakter ved to kryss, og informert foresatte om dette. Det er også etablert ekstra lyskryss, sier han.

- Hvorfor bruke fem år på å rehabilitere tunnelene?

- Det er ti tunneler som ska gjøres i løpet av perioden på fem år, og det er snakk om mye arbeid. Vi skal for eksempel rehabilitere taket, veggene og selve tunnelen på Smestad, og da tar det tid. De er gamle og har stort vedlikeholdsbehov, sier prosjektleder Ulvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tunnelstengingen vil føre til at mye av trafikken som ellers går på Ring 3 i Oslo, vil gå over i små, lokale veier. Det vil ramme blant annet midre nabolag og skoleelever.

- Vi kommer til å se hvordan det arter seg, og se om det blir slik at mange bilister velger andre ruter.  

Kanskje verst, er det for dem som skulle vært gjennom Smestadtunnelen i morgen og de første dagene av rehabiliteringen. Vegvesenet estimerer nemlig at det kan ta opp til fire timer å kjøre en strekning som normalt tar ti minutter.

- Hva synes dere om å gjøre dette på fem år?

- Kan ikke på natta - 2019 er den fristen vi har fått, og den forholder vi oss til. Vi gjør jobben så fort vi kan, og slik at det påvirker minst mulig, sier han.

Prosjektleder Hilde Ulvik forteller at det vil bli arbeidet i tunnelene «lenger enn fra 08-16». Tre tunneler skal rehabiliteres samtidig, den siste av dem i 2019. Men arbeidet kan ikke gjøres på natterstid.

- Vi jobber mesteparten av døgnet, lenger enn fra 08-16, men det styres av hvor mye det støyer. Vi forholder oss til offentlige lovverk, som gjør at en del av arbeidet ikke kan utføres på natta. Men vi skal prøve å gjøre det så fort vi kan, sier prosjektleder Ulvik.

Hun presiserer at Vegvesenet ikke gjør det fysiske arbeidet selv.

- Men vi er der og kontrollerer, slik vi har gjort siden vi ble privatisert i 2003. Vegvesenet kommer til å ha 25 personer på alle de ti tunnelene, hvorav tre av dem rehabiliteres samtidig.

- I tillegg vil det være en entreprenør i hver tunnel.

Rammer veien til sykehusene Tunnelrehabiliteringen vil ramme veien inn og ut av Rikshospitalet og Radiumhospitalet.

- Hvordan løser dere det?

- Vi har tett samarbeid med Oslo universitetssykehus, og har planlagt egne utrykningstraseer. Vi er i nær dialog underveis. Men dette vil helt sikkert påvirke dem som skal ut og inn av sykehuset, så man må planlegge og påberegne ekstra tid når man skal til sykehuset i tida framover, sier hun.

Hva med dem som ikke planlegger å måtte til sykehuset?

- Nødetatene har fått et midlertidig kollektivfelt langs Ring 3 mellom de to sykehusene.