STREIK: Meklingen mellom Norwegian og selskapets skandinaviske flygere brøt sammen rett etter midnatt.
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
STREIK: Meklingen mellom Norwegian og selskapets skandinaviske flygere brøt sammen rett etter midnatt. Foto: Erlend Aas / NTB scanpixVis mer

Nå blir det streik i Norwegian

Forhandlingene brøt sammen i natt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det blir streik i Norwegian etter brudd i meklingen mellom flyselskapet og selskapets skandinaviske flygere.

Norwegian beklager nå at det ikke ble enighet.

- Vi beklager på det sterkeste den usikkerheten som nå er skapt overfor våre passasjerer. Vårt mål har hele tiden vært å unngå streik og få en løsning og ro i selskapet. Nå skal vi gjøre det vi kan for å ivareta berørte passasjerer på best mulig måte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.
 
Meklingen fortsatte først på overtid etter at fristen gikk ut ved midnatt natt til lørdag.

Dermed blir det streik fra lørdag morgen og 70 av Norwegians flygere tas ut i streik fram til tirsdag.

Trapper opp Fra onsdag blir streikeuttaket trappet kraftig opp, med til sammen 650 flygere i streik. Riksmekler Nils Dalseide ledet meklingen mellom YS-forbundet Parat og NHO Luftfart. Avstanden mellom partene var stor, varslet han tidlig fredag kveld.

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier de var villige til å diskutere forsikring, pensjon og arbeidstid.

- Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar, ifølge NTB.

Leder for Parat, Hans-Erik Skjæggerud, mener selskapet manglende vilje til samarbeid undergraver den norske modellen.

- Vi har stor respekt for effektiv og rasjonell drift, men det er umulig å akseptere at selskapet skal diktere og lage egne regler som i praksis gjør at de organiserer seg bort fra grunnleggende spilleregler i både norsk arbeidsliv og internasjonal luftfart, sier Skjæggerud.

Fredag skrev Dagbladet at et titalls piloter er på vei fra utlandet - Spania og/eller England - til Oslo og København for om nødvendig å settes inn for Norwegian-piloter som eventuelt tas ut i streik fra lørdag morgen.

Natt til lørdag ble det også klart at en rekke avganger er innstilt i Danmark.

Rundt 60 SAS-avganger fra København, blant dem flygninger til Stavanger, ble innstilt på grunn av streik blant kabinansatte i SAS Danmark fredag.

Dette har du krav på Dagbladet presenterte fredag en oversikt over hvordan du som kunde rammes av streiken og hva du har krav på:

Du skal motta informasjon fra flyselskapet. Dersom du ikke har mottat informasjon om at flyet ditt faktisk er innstilt, må du møte opp på flyplassen.

- En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, sier direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Rettighets-app Du har mange rettigheter som forbruker dersom du blir rammet av streik .

Dette kan være et uoversiktlig område, men du kan sjekke hvilke rettigheter du har ved hjelp av Forbrukerrådets Flyrettighetskalkulator.

Der kan du taste inn årsaken til forsinkelsen og flyplassen - og så skal du få svar på hva du kan kreve. Den kan lastes ned som app til smarttelefon.

Penger tilbake Dersom flyvningen din blir kansellert på grunn av streik, kan du kreve blant annet penger tilbake eller ny reise.

- Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier Flønes i Forbrukerrådet.

- Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

Mat, drikke og overnatting Flønes forteller videre at passasjerene har krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert.

På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde.

- Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger hun til.

Hele artikkelen om hvilke krav du har kan du lese her.

BEKLAGER. Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
BEKLAGER. Bjørn Kjos, adm. dir. i Norwegian. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer