Nå blir disse tog­rutene svenske

Svenske SJ tar over togtrafikken på sju ruter i Norge: - Byråkratisk pengesløseri, sier SV-leder Audun Lysbakken.

FIKK KONTRAKT: Mandag ettermiddag kunngjorde Jernbanedirektoratet at Svenske SJ fikk kontrakten om å drive togtrafikk på sju ruter i Norge. Foto: Stefan NIlsson
FIKK KONTRAKT: Mandag ettermiddag kunngjorde Jernbanedirektoratet at Svenske SJ fikk kontrakten om å drive togtrafikk på sju ruter i Norge. Foto: Stefan NIlssonVis mer

Svenske SJ har fått kontrakten om å drive togtrafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

Dette er andre runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge. Kontrakten er for en periode på inntil ti og et halvt år og trafikken skal starte opp fra juni 2020.

SE TV: Svenske SJ Norge AS har fått kontrakten om å drive togtrafikken på sju togstrekninger. Video: NTB Vis mer

- Kundene kommer til å se de samme ansatte i nye drakter. Fra desember 2021 vil vi se en økning i antall tog som går og bedre tilbud, sier Slotsvik.

Mens kvalitet var vektet 60 prosent og pris vektet 40 prosent i konkurransen om den første trafikkpakken med blant annet Sørlandsbanen, er vektingen endret til 50 prosent pris, 45 prosent kvalitet og 5 prosent oppdragsforståelse i konkurransen om trafikkpakke nord.

Pristilbudet avgjørende

I konkurransegrunnlaget for pakken blir kvaliteten på tilbudet først sikret gjennom flere minstekrav. Det er tydelig at prisforskjellen veide tungt da Jernbanedirektoratet fattet en beslutning.

- Det gjennomsnittlige årlige vederlaget SJ Norge skal ha for å drive trafikken som inngår i denne trafikkpakken, utgjør en femtedel av hva trafikken drives for i dag, skriver Jernbanedirektoratet i en pressemelding.

Det har vært kjent at både Vy og SJ (tidligere Statens Järnvägar) har levert tilbud i anbudskonkurransen, og at Hongkong-selskapet MTR, tyske Arriva, franske Keolis, britiske Go-Ahead og svenske Nobina er prekvalifisert i konkurransen.

- Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt. Både SJ Norge og Vy Tog leverte meget gode tilbud på kvalitet og oppdragsforståelse.

Vy Tog leverte et marginalt bedre tilbud på disse kriteriene. Når det gjelder pris, var SJ Norge klart best, skriver Jernbanedirektoratet.

Det er 27 prosent i forskjell på prisen mellom Vy og det svenske selskapet SJ Norge.

- Byråkratisk pengesløseri

SV-leder Audun Lysbakken mener at regjeringen med dette har sløst bort svære summer på å bytte ut ett statseid selskap med et annet.

- Dette er byråkratisk pengesløseri og viser hvor totalt meningsløs jernbanereformen er, sier han.

Lysbakken understreker at jernbanen skal frakte folk rundt i Norge og ikke bli byttet ut av Norge.

- Regjeringen har vektet pris over kvalitet, og det sier alt om regjeringens manglende hensyn til de som reiser med toget, sier Lysbakken og slår fast at kampen mot jernbaneprivatisering likevel ikke er tapt med dette:

- Får vi et nytt flertall i 2021, vil SV kreve at jernbanen igjen samles i et sterkt statlig selskap.

Britiske GoAhead vant trafikkpakke 1 i fjor. Selskapet overtar driften Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 15. desember.

Disse banene blir nå «svenske»:

Dovrebanen:

Jernbanestrekningen mellom Eidsvoll og Trondheim over Dombås vil bli driftet av svenske SJ fra neste sommer.

Hele strekningen, som går mellom Oslo og Trondheim, betjenes imidlertid av samme tog - og er på folkemunne kjent som Dovrebanen.

DOVREBANEN: Her fra en fredagskveld med NSB (nå VY, red.anm.) over Dovrefjell med Snøhetta i bakgrunnen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
DOVREBANEN: Her fra en fredagskveld med NSB (nå VY, red.anm.) over Dovrefjell med Snøhetta i bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Rørosbanen:

384 kilometer med jernbanespor fra Hamar - via Støren - til Røros, er straks klar for SJ-tog. Togstrekningen ble offisielt åpnet i 1877 og er Norges første stambane - altså en bane som forbinder to landsdeler.

Rørosbanen. Foto: Jan-Tore Egge / Wikimedia Commons
Rørosbanen. Foto: Jan-Tore Egge / Wikimedia Commons Vis mer

Raumabanen:

En annen jernbanestrekning som snart blir «svensk» er Raumabanen, som strekker seg 114,2 kilometer fra Dombås og Åndalsnes. Det er også den eneste jernbanen som har stoppested i Møre og Romsdal.

RAUMABANEN: Raumabanen passerer blant annet fjellpartiet «Mannen», som har blitt behørlig omtalt de siste åra. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
RAUMABANEN: Raumabanen passerer blant annet fjellpartiet «Mannen», som har blitt behørlig omtalt de siste åra. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Nordlandsbanen:

Skal du reise med tog fra Trondheim til Bodø, eller andre vei, så er Nordlandsbanen det eneste alternativet. Strekningen er 729 kilometer lang, og ble åpnet i 1927.

NORDLANDSBANEN: Hovedfeltet under tredje etappe i sykkelrittet Arctic Race of Norway fra Nesna til Korgfjellet, passerte Nordlandsbanen i 2016.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
NORDLANDSBANEN: Hovedfeltet under tredje etappe i sykkelrittet Arctic Race of Norway fra Nesna til Korgfjellet, passerte Nordlandsbanen i 2016. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

Trønderbanen:

Trønderbanen strekker seg ikke overraskende gjennom Trøndelag. Bane Nor bruker navnet om strekningen Trondheim - Steinkjer på Nordlandsbanen, mens det som tidligere var NSB (nå VY, red.anm.), har brukt navnet om togtilbudet på strekningen Steinkjer - Trondheim - Støren - Røros på Nordlandsbanen, Dovrebanen og Rørosbanen, ifølge Wikipedia.

Trønderbanen: Snart vil SJ-tog passere Åsen stasjon på Trønderbanen. Foto: Alasdaur McLellan / Wikimedia Commons
Trønderbanen: Snart vil SJ-tog passere Åsen stasjon på Trønderbanen. Foto: Alasdaur McLellan / Wikimedia Commons Vis mer

Meråkerbanen:

Her har SJ sikret seg en rute som söta bror bør være godt fornøyd med. Den 102 kilometer lange jernbanestrekningen går nemlig fra Trondheim, gjennom Meråker og over riksgrensen til Storlien i Sverige.

Velkommen til: Hell stasjon på Meråkerbanen. Foto: Lars Røed Hansen / Wikimedia Commons
Velkommen til: Hell stasjon på Meråkerbanen. Foto: Lars Røed Hansen / Wikimedia Commons Vis mer

Saltenpendelen:

Saltenpendelen er lokaltogstrekningen mellom Bodø og Rognan på Nordlandsbanen. Den 80 kilometer lange jernbanestrekningen, som offisielt åpnet i 1962, stopper ved seks stasjoner.

SALTENPENDELEN: Jernbanestrekningen har kun enkeltspor, og er ikke elektrifisert. Foto: Lars Røed Hansen / Wikimedia Commons
SALTENPENDELEN: Jernbanestrekningen har kun enkeltspor, og er ikke elektrifisert. Foto: Lars Røed Hansen / Wikimedia Commons Vis mer