FORTVILER: Christian Meyer fra Bærum har ikke råd til å kjøpe elbil og er blant dem som fortviler over å måtte bruke over 30.000 kroner i året på bompenger. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
FORTVILER: Christian Meyer fra Bærum har ikke råd til å kjøpe elbil og er blant dem som fortviler over å måtte bruke over 30.000 kroner i året på bompenger. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Bompenger:

Nå dobles bom­pengene i Oslo

Bompengeøkningen vil koste bilistene dyrt.

(Dagbladet): Mens staten årlig har krevd inn 3,4 milliarder kroner i bompenger i Oslo, økte regningen med en milliard kroner årlig fra og med 1. oktober.

De nye bompengetakstene er problematisk for bilistene som er avhengig av bil for å komme seg på jobb hver dag.

- Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke råd til å kjøpe elbil, sier Christian Meyer til Dagbladet.

For tre år siden kjøpte han en Euro 6-bil med den nyeste dieselmotoren.

Meyer, som bor i Asker, må gjennom bomringen hver dag for å komme seg på jobb i Oslo. Å ta buss hver dag tar for lang tid. Han anslår at den nye bompengeøkningen vil koste ham rundt 3 000 kroner i måneden.

UENIG: Lasse Ørnebakk fra Asker mener bompengeøkningen er hinsides og forteller at den går ut over familieøkonomien. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Jeg er avhengig av bil for å levere i barnehage og komme meg på jobb. Det er ikke mulig å kjøre kollektivt på grunn av levering i barnehagen.

Helt hinsides

- Det er helt hinsides, man må jo prøve å finne seg en annen arbeidsplass, sier Lasse Ørnebakk som bor i Asker. Han er selv togpendler, mens kona, som pendler med bil hver dag til jobben berøres av bompengeøkningen. Hun må også ofte pendle i rushtiden når prisen for å komme gjennom bommen øker med ytterligere 10 kroner.

- Det påvirker selvsagt familieøkonomien. Det er penger man ikke kan bruke på andre ting. I et miljøperspektiv burde man jo også ta toget, men det er jo alt for fullt, sier han.

Finansierer samferdelsprosjekter

Bompengeøkningen er planlagt i Oslopakke 3 for å kunne finansiere samferdselsprosjektene i distriktet.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener endringene er helt nødvendige, og sier målet med økningen er å få flere til å reise kollektivt.

- Dette er den største miljøreformen i Oslo siden bomringen ble etablert, sier partiets representant, Rasmus Hansson til NTB.

Hansson hevder prisøkningen er en «kjempegulrot» for elbilistene, for dem som vil komme seg raskere til jobb kollektivt og for næringsdrivende som er avhengig av bil.

- Med de nye bompengene blir det mindre kø, bedre plass på veien og bedre byluft, sier Hansson, som kaller bompengene et spleiselag for en bedre by.

Høyere bompriser

I løpet av de neste ukene endres transportsystemet i Oslo og Akershus på flere måter.

Fra og med 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden, mellom klokken 06.30-09.00 og mellom 15.00-17-00.

Utenfor rushtiden ligger prisene på 44 og 49 kroner, og det innføres en ny miljødifferensiering i bomringen for lastebiler som forurenser mye.

Vil merke økningen

Den nye økningen er det første trinnet i statens inngrep om å øke bomprisene. Lenger frem i tid planlegges det en større utvidelse av bomringsystemet, og fra 2019 vil det komme omlag 60 nye bomstasjoner i indre Oslo.

Byrådet begrunner tiltaket med at store områder av byen i dag slipper unna bomavgifter.

Ifølge Statens vegvesen vil flere bilister merke de økte bomprisene fra flere bomstasjoner i mars i 2019.

- I dag er det 50 prosent av bilistene på Oslos veier som ikke betaler i bommene. Nå er vi sammen med Akershus-politikerne i ferd med å innføre en bomdekning som virker mer rettferdig, sier miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).