SJEKKES: Fra og med i dag vil Statens vegvesen kontrollere beltebruk i buss. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SJEKKES: Fra og med i dag vil Statens vegvesen kontrollere beltebruk i buss. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Nå er det slutt på muntlige advarsler. Har du ikke på deg setebeltet på bussen blir det dyrt

Gebyr på 1500 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra og med i dag vil Statens vegvesen kontrollere beltebruk i buss.

I en pressemelding gjør de det klart at det når er slutt på muntlige advarsler, og at dersom du benytter deg av kollektivtransporten uten setebelte kan det koste deg 1500 kroner i gebyr.

- Uten belte er du til fare for deg selv og de du reiser sammen med om det skulle skje en ulykke. Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et viktig virkemiddel for å få flere til å ta trafikksikre valg, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen i pressemeldingen.

I vinter ble 16 300 busspassasjerer kontrollert for beltebruk. Av disse satt 3600 av passasjerene usikret.

Bare én av to oppgir at de husker beltet i busser der belte er montert. Samtidig melder 87 prosent at de er klar over at det er påbudt å bruke det.

Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på.

- Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder passasjerene på plass i setet. Det kan redde liv, sier hun.

I tillegg tror Statens vegvesen at det er snakk om store mørketall.

Lutnæs sier at det ikke er noe i veien for å minne sidemannen på at vedkommende skal ta på seg belte.

- Vi hører stadig at påminnelser fra sjåføren får det til å si «klikk, klikk, klikk» bakover i seteradene. Ikke vær redd for å si ifra til sidemannen heller. Du ønsker ikke få sidemannen over deg om det skulle skje en ulykke. Samtidig kan din påminnelse spare sidemannen for 1.500 kroner i gebyr, sier Lutnæs.

Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.