VAR NORSK: De seks MTB`ene som ble solgt av Forsvaret en nå patruljebåter for den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Han bruker den i et oppdrag han har for i den paramilitære kystvakten NIMASA. Det er montert mitraljøser både forran og akter på båten.  Foto: Privat
VAR NORSK: De seks MTB`ene som ble solgt av Forsvaret en nå patruljebåter for den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Han bruker den i et oppdrag han har for i den paramilitære kystvakten NIMASA. Det er montert mitraljøser både forran og akter på båten. Foto: PrivatVis mer

Nå er han korrupsjonssiktet, men da han solgte båter til Nigeria ble han hyllet av toppene i departementet

Den nå korrupsjonssiktede orlogskapteinen, og hans sjef, ble hyllet helt opp til forsvarsministeren da de solgte seks MTB-er til Nigeria.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En høyt betrodd offiser i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) er siktet av Økokrim for grov korrupsjon etter å angivelig ha tatt imot over 150 000 dollar privat fra de nigerianske kjøperne av støttefartøyet KNM Horten og seks missiltorpedobåter - såkalte MTB´er. Mannen har hatt hovedansvaret for å selge gamle båter og annet utrangert materiell som Forsvaret ønsker å bli kvitt. Han nekter for å ha gjort noe ulovlig.

Senest i går gikk forsvarsminister Ine Eriksen Søreide ut og pekte på den utro tjeneren da NTB ba om en forklaring på hvordan ti norske utrangerte marinefartøy har kunnet havne hos opprørere og paramillitære grupper i Afrika. E-postkorrespondanse Dagbladet har fått innsyn i viser imidlertid at mannen på ingen måter opererte i et vakuum, og at det helt til topps i departementet var stor begeistring for salgene av MTB´ene.

«Du må gratulere de to utrettelige herrene så mye. Sånne folk trenger Forsvaret», skrev ekspedisjonssjef Fridthjof Søgaard i en epost til en underordnet major i departementet, som hadde ansvaret for å følge opp salgene. De to mottakerne av gratulasjonene er den nå siktede mannen og hans nærmeste overordnede.

I epostutvekslingen diskuteres det hvordan forsvarsminister Espen Barth Eide skal informeres om de gledelige nyhetene. De blir enige om å sende Eide et såkalt orenteringsnotat om saken, samt at Søgaard skulle prøve å ta det opp muntlig med Eide allerede neste dag.

De diskuterte også i hvilken grad de kan starte feiringen.

«Det får´n si, Vi bør kanskje ikke feire, eller flagge i media , før alle pengene er kommet inn?», skrev Søgaard med et smilefjes.

For her var det snakk om at Forsvaret skaffet seg inntekter fra salg av gamle båter som de egentlig hadde avskrevet verdien av.

«Tro det eller ei, i går kom det inn 22,2 millioner kroner på konto fra CAS Global, som første betaling for Hauk-klasse MTB´ene. De resterende 5 mill forventes snarlig. Det betyr at FLO har klart å lande dette salget, noe jeg ikke hadde noen stor tro på», skriver majoren.

Krigsherre Ekspedisjonssjef Fridthjof Søgaard er en av veteranene i Forsvarsdepartementet, og hadde på dette tidspunktet ansvar for Forsvarets økonomi. Kilder i Forsvaret omtaler ham som etatens egen «finansminister».

- Med den kunnskap vi i 2012 hadde om saken og om de saksansvarlige i FLO, står jeg fortsatt fullt og helt inne for det jeg skrev, sier Søgaard i en kommentar.

Dagbladet har i en rekke artikler avslørt hvordan krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo har fått kjøpe seks tidligere norske missiltorpedobåter og det store støttefartøyet KNM «Horten» som nå inngår i en privatdrevet paramilitære kystvaktflåte.
De seks MTB-ene ble solgt for rundt 28 millioner kroner, mens støttefartøyet KNM Horten ble solgt for 46,4 millioner kroner. Alle salgene gikk via det britiske stråselskapet CAS Global.

Den norske oljeveteranen Olav Ljøsne, som var toppsjef i Shell i Nigeria i fem år, har tidligere sagt til Dagbladet hva han mener Tompolo skal med marinefartøyene.

- De norske båtene gir ham makt til å kontrollere hele den nigerianske oljeeksporten. Han er nå den suverent sterkeste maktfaktoren i Nigerdeltaet og kan når som helst stenge eller strupe landets oljeinntekter, sier Ljøsne.

SOLGT: Støttefartøyet KNM Horten har tidligere fungert som norsk kongeskip. Nå er det en del av flåten til den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Foto: Privat
SOLGT: Støttefartøyet KNM Horten har tidligere fungert som norsk kongeskip. Nå er det en del av flåten til den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo. Foto: Privat Vis mer

Han viser til at Tompolo demonstrete dette i juli ifjor, da han blokkerte landets gasseksport, og operatøren måtte betale omlag 1 milliard kroner (140 mill USD) for å få skipstrafikken igang.
Tompolo var tidligere leder i MEND-geriljaen som også har kapret oljerigger og tatt norske sjøfolk som gissel.

Besøk fra Nigeria Også før den siste handelen med Tompolo var et faktum var Forsvarsdepartementet involvert i salgsprosessen. En delegasjon fra Nigeria ønsket å komme og se på KNM Horten og det var mye fram og tilbake rundt hvordan dette besøket, med inspeksjon på Håkonsvern i Bergen, kunne gjennomføres.

 «Hei, vi har diskutert det nigerianske besøket i dag. Bunnlinja herfra er at vi ikke kan gi noe forhåndstilsagn mht lisens. Som dere vet blir dette en catch-all vurdering.... (...) Under denne forutsetning anser vi det som greit at nigerianerne inspiserer fartøy(ene) når det måtte passe for FLO», skriver en seniorrådgiver i UD i en epost som også gikk til Gunnar Heløe i Forsvarsdepartementet.
Heløe var da nestsjefsjef i avdelingen for internasjonalt forsvarssamarbeid. Med «catch all» henviser rådgiveren til bestemmelser om eksportlisens for salg av enhver vare til områder med krig eller der krig truer.

Borgerkrig Før nigerianerne fikk lov å kjøpe KNM Horten ble det signert en salgskontrakt med det amerikanske sikkerhetsselskapet Osprey Global Solutions. Den amerikansk ex-generalen David L. Grange planla å bruke skipet under borgerkrigen som da herjet i Libya. Forsvaret ville gjerne selge og kontrakten ble signert, men Grange klarte aldri å hoste opp de 46 millioner kronene som ble avtalt for båten.

Dokumenter viser at både forsvarssjef Harald Sunde og den politiske toppledelsen i Forsvarsdepartementet var orientert om salget. Skipsmegleren, Lager Yacht Brokerage, skrev selv direkte til daværende forsvarsminister Espen Barth Eide og ba om mer tid for å få finansieringen på plass. Da hadde de allerede fått tre utsettelser på fristen for å betale inn et forskudd på 4,6 millioner kroner.

Hemmelig orientering Megleren forklarer at general Grange er i Libya og at han sammen med partnerne i overgangsrådet fremdeles er fast bestemt på å kjøpe KNM «Horten». Overgangsrådet skal ifølge megleren ha modifisert sin kontrakt med det amerikanske sikkerhetsselskapet, der det norske skipet nå skal utstyres som hospitalskip til bruk for humanitær støtte og «akutte medisinske operasjoner». På dette tidspunktet hadde Forsvaret mistet tålmodigheten, og kansellert kontrakten med amerikanerne.

«LYB (megleren) betalte ikke innen fristen, men har bedt om utsettelse tre ganger, henholdsvis fra 26. august til 16. september, fra 18. september til 14. oktober og fra 15. oktober til 22. november. LYB meddelte 23. november at gjeldende kontrakt heller ikke var mulig å overholde denne gang. Forsvaret meddelte derfor LYB at de ikke lenger var bundet av kontrakten», skrev til slutt Forsvarsdepartementet 23. mars 2012 i et hemmelig orienteringsskriv til statssekretær Roger Ingebrigtsen, med kopi til forsvarssjef Harald Sunde.

KJØPER: Den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo var kommandant i opprørsgeriljaen MEND før han fikk amnesti av presidenten og ble tildelt over 600 millioner kroner for drive piratjakt og skatteinnkreving med sin privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat
KJØPER: Den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo var kommandant i opprørsgeriljaen MEND før han fikk amnesti av presidenten og ble tildelt over 600 millioner kroner for drive piratjakt og skatteinnkreving med sin privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat Vis mer

I orienteringen skriver forsvarsdepartementet at de har vurdert saken som en materiellforvaltningssak «uten noen form for sikkerhetspolitiske forhold knyttet til den». Torsdag er tre forsvarsministre, tre utenriksministre og to forsvarssjefer blant dem som må forklare seg for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite. Espen Barth Eide, som var forsvarsminister da MTB´ene ble solgt, ønsker ikke å uttale seg om saken før høringen.