SMOG: New Delhi har et smogproblem. Indiske myndigheter og WHO er uenige i hvor stort det er. Dette bildet ble tatt 8. mai i år. Foto: AFP / Prakash SINGH / NTB scanpix
SMOG: New Delhi har et smogproblem. Indiske myndigheter og WHO er uenige i hvor stort det er. Dette bildet ble tatt 8. mai i år. Foto: AFP / Prakash SINGH / NTB scanpixVis mer

Nå er luftforurensningen i India verre enn i Kina

Sjokktall fra WHO.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er godt kjent at Kina har et enormt luftforurensingsproblem, og innbyggerne i Beijing har ved enkelte anledninger blitt advart mot å gå ut.

Det som er litt mindre kjent, er at India har et minst like stort problem. I forrige uke offentliggjorde Verdens helseorganisasjon (WHO) en rapport om luftforurensning i 1600 av verdens byer. Og som den amerikanske nettavisa Vox påpeker: Et av de mest overraskende funnene er at byene med størst problemer er indiske, ikke kinesiske.

Seks av de ti verste byene er indiske, med Delhi som den aller verste.

Slår tilbake Indiske myndigheter mener på sin side at tallene er misvisende. Gufran Beig i det statlige programmet for luftkvalitet (SAFAR) mener tallene fra Beijing er kunstig lave, og at den amerikanske ambassaden i byen for eksempel skal ha målt langt høyere verdier.

- Luftkvaliteten i Delhi er bedre enn i Beijing om sommeren og i monsun-sesongen, sier Beig til nyhetsbyrået AFP.

Han innrømmer samtidig at de har problemer i vintermånedene, og enkelte ganger ellers på grunn av værforandringer.

Finpartikler WHO anslo i mars i år at anslagsvis sju millioner mennesker dør årlig på grunn av plager knyttet til luftforurensning.

De største dødsårsaken er hjertesykdom, slag, lungesykdom og lungekreft. Hovedproblemet er økt spredning av såkalte finpartikler, blant annet omtalt som PM 2.5. Partiklene stammer fra eksos, kullrøyk og veistøv. Hovedsynderen er kullet, som anslås å fortsatt være den viktigste energikilden i landet. Ifølge Verdens Helseorganisasjonfører partiklene til dødelige luftveissykdommer.

Asiatiske land som Kina, India, Indonesia, Sør-Korea og Filippinene er hardest rammet. 

Enkle tiltak kan redusere risikoen, blant annet bedre ventilasjon og mer rentbrennende ovner. Transportsektoren får også gjennomgå av WHO, som etterlyser ytterligere tiltak både fra bilprodusentenes side og fra myndigheter som kan gjøre mer for å regulere og redusere biltrafikken, skriver NTB.