FRYKTER VINMONOPOLET: - Vi vet ikke om vi fra 2022 ikke får drive alkohol-delen av dutyfree lenger. Det er jo det vi er redd for, sier Espen Ettre, som er rådgiver for Rygge Sivile Lufthavns nye eier Jotunfjell Partners. Foto Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
FRYKTER VINMONOPOLET: - Vi vet ikke om vi fra 2022 ikke får drive alkohol-delen av dutyfree lenger. Det er jo det vi er redd for, sier Espen Ettre, som er rådgiver for Rygge Sivile Lufthavns nye eier Jotunfjell Partners. Foto Bjørn Sigurdsøn / SCANPIXVis mer

Avviser ikke Rygge-drift med flypassasjeravgift - men frykter Polet

Nå er Vinmonopolet Rygge-eiernes nye, store skrekk

Avviser ikke å drive Rygge med flypassasjeravgift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter å ha mislyktes med sine framstøt overfor departement og politikere for å fjerne flypassasjeravgiften, åpner Rygge sivile Lufthavn (RSL) for likevel å kunne få flyplassen i drift fra 2019.

- Det er vanskelig å svare, på sier RSL-styremedlem Espen Ettre når Dagbladet spør om flyplassen kan drives også med dagens flypassasjeravgift.

Vil «slanke» avgiften

Nå håper han på endringer i avgiften, kanskje allerede i revidert nasjonalbudsjett.

- Vi tar et skritt i gangen, og ser hva slags resultat man får i mai 2018, om det får mer miljøinnretning og kanskje også blir en litt «slankere» sak, sier han.

Tidligere har Ettre framstått langt mer kategorisk.

«Vi tror heller ikke det er mulig å gjenåpne flyplassen med dagens flypassasjeravgift», ble han sitert i Moss Avis i slutten av august.

«Vi får ikke lavprisselskaper til å fly på Rygge om ikke avgiften tas vekk, og uten lavprisselskaper får vi ikke nok trafikk», ble han også sitert.

Nyheten ble også publisert i blant annet Sandefjords Blad.

PRØVER IGJEN: Etter at styret i Rygge sivile lufthavn (RSL) vedtok nedleggelse i fjor, prøver den nye eieren Jotunfjell Partners å få i gang ny flyplassdrift. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
PRØVER IGJEN: Etter at styret i Rygge sivile lufthavn (RSL) vedtok nedleggelse i fjor, prøver den nye eieren Jotunfjell Partners å få i gang ny flyplassdrift. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

- Litt unøyaktig

Ettre ler når Dagbladet leser opp sitatene.

- Jeg har vel ikke sagt at jeg ikke tror det, men at det er vanskelig, sier han.

- Det er det de har sitert deg på.

- Litt unøyaktig. Jeg sier at det er veldig vanskelig, og vi har ønsket at den skal gjøres om og bli litt snillere, sier Espen Ettre, som er rådgiver for RSLs nye eier Jotunfjell Partners.

De nye eierne får uansett litt av en jobb med å få Rygge tilbake i drift, etter nedleggelsen som fulgte da Ryanair trakk seg ut i fjor.

Frykter Vinmonopolet

Ikke bare ga statsbudsjettet for 2018 en krones økning i flypassasjeravgiften til 83 kroner - riktig nok med en anmodning til regjeringen om på sikt å gi den mer miljøprofil.

I tillegg har Senterpartiet foreslått å la Vinmonopolet overta taxfree-salget av alkohol, noe Kristelig folkeparti, SV og Arbeiderpartiet har uttrykt seg positivt om.

Det er Jotunfjell Partners, som tjener gode penger på taxfree-salg gjennom datterselskapet Airport Retail Group, «veldig skeptiske» til.

Ifjor hadde Airport Retail Group-konsernet inntekter på 1,1 milliarder kroner, og et årsresultat på 21 millioner kroner etter skatt. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Finland, Storbitannia og Island.

- Vi vet ikke om vi fra 2022 ikke får drive alkohol-delen av dutyfree lenger. Det er jo det vi er redd for, sier Ettre og forklarer at dagens avtale med Avinor går ut i 2022.

Frykten for at Vinmononpolet skal overta taxfreesalget av alkohol deles av Fremskrittspartiets Erlend Wiborg.

- Da kan vi glemme en re-etablering av Rygge, sier Wiborg til Dagbladet.

Liv i drømmen

Foreløpig er det fortsatt liv i drømmen om en gjenåpning av Rygge, etter at Ryanair sa opp avtalen med flyplassen i februar i fjor.

Senere på året meldte en ny aktør, Rygge Airport, seg med et ønske om å overta flyplassdriften.

Selv med finanstungvektere som Riulf Rustad, Jan Petter Sissener, og tidligere DNB-sjef Svein Aaser på laget, ble selskapet spilt av banen da meldingen kom i april i år om at Rygge Sivile Lufthavn var kjøpt av investeringsselskapet Jotunfjell Partners.

Det hittil siste flyet tok av fra Rygge den 29. oktober i fjor.