KINESISK:  I går ble Volvo personbiler kinesisk. Fra venster den nye eieren Li Shufu på vegne av Geely-konsernet, næringsminister Maud Olofsson og Ford-sjef Stephen Odell under den offisiellen overdragelsen på Volvo-favrikken i Torslanda utenfor Göteborg. FOTO: REUTERS/SCANPIX.
KINESISK: I går ble Volvo personbiler kinesisk. Fra venster den nye eieren Li Shufu på vegne av Geely-konsernet, næringsminister Maud Olofsson og Ford-sjef Stephen Odell under den offisiellen overdragelsen på Volvo-favrikken i Torslanda utenfor Göteborg. FOTO: REUTERS/SCANPIX.Vis mer

Nå er Volvo kinesisk

Bygger ny kjempefabrikk. Sjekk hva Wesensteen spøkte med i tv-sketsj.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): Sjekk denne Wesensteen-klassikeren med så bisarr humor som at Volvo skulle være italiensk. Da «tannlege» Rolv Wesenlund og «pasient» Harald Heide Steen jr. lanserte denne tv-humoren i 1969, var sketsjen så absurd at svensker og nordmenn gapskrattet.

Så har det svenske nasjonalikonet vært både belgisk og amerikansk.
Etter at statsminister Odvar Nordli holdt på å bytte bort norsk olje mot svenske biler, var det ikke så mange svensker som lo av utenlandske eiere.

Og i går var det mange smil, men ingen hånlatter i Volvo-hovedkvarteret i Torslanda ved Göteborg. For noen uker etter at SAAB ble nederlandsk, er Volvo nå offisielt blitt kinesisk.

Med den svenske næringsministeren Maud Olofsson som vitne, signerte Ford-sjef Stephen Odell salgskontrakten til kinesiske Zheijang Geely og styreformann Li Shufu - en av Kinas rikeste menn.

Kjøpte for en brøkdelFord kjøpte Volvos personbildivisjon i 1999 for 6,45 milliarder dollar. Nå selger den kriserammede amerikanske bilgiganten Volvo for mindre enn en tredel av kjøpsprisen for 11 år siden. Kineserne fikk tilslaget for 1,8 milliarder dollar.

Ford gjorde heller ingen gullhandel da konsernet måtte kvitte seg med prestisjemerkene Jaguar og Landrover i 2008.

Indiske Tata Motors betalte 1,7 milliarder dollar - en tredel av det Ford hadde betalt.

Geely, som produserer flere andre bilmerker hjemme i Kina, har lenge vært på jakt etter et etablert prestisjemerke som er salgbart også utenfor.

Det kinesiske bilkonsernet skal lenge ha vært med i kampen om Opel og SAAB. Løsningen ble Volvo.

Volvo lagde i 2009 ialt 301.413 personerbiler - 102.762 av dem i Göteborg og de resterende 183.860 ved fabrikken i Gent i Belgia.

- Jeg elsker Göteborg og Belgia, og produksjonen skal fortsette her, proklamerte Volvos nye mektige mann Li Shufu da han formelt hadde tatt over den svenske nasjonalbilen i går.

 IKKE VOLVO, AKKURAT:  Den nye Volvo-eieren Geelys mest solgte modell under eget merke hjemme i Kina. Men kinesisk Volvo skal produseres over kjent lest i ny fabrikk, sier den nye eieren. FOTO: AP/SCANPIX.
IKKE VOLVO, AKKURAT: Den nye Volvo-eieren Geelys mest solgte modell under eget merke hjemme i Kina. Men kinesisk Volvo skal produseres over kjent lest i ny fabrikk, sier den nye eieren. FOTO: AP/SCANPIX. Vis mer

Det kinesiske konsernet er allerede i gang med å bygge en ny Volvo-fabrikk i Kina, som skal produsere 300.000 Volvoer i året - like mange som i Götenborg og Belgia til sammen.
I fjor ble det solgte om lag 15.000 Volvoer i Kina.

Økte 46 prosentKineseres lommebøker og sug etter å eie egen bil, er i eksplosiv vekst.

I 2009 passerte Kina USA for første gang som verdens største marked for nye personbiler.
Kinesiske forbrukere kjøpte 13,6 millioner nye biler - 46 prosent flere enn året før.

I finanskriseåret 2009 solgte Volvo ialt 334.808 nye personbiler verden under ett, 11 prosent færre enn året før.
USA var det største markedet i fjor med 61.426 nye Volvoer, foran hjemlige Sverige med 41.826 nybiler.
Volvo solgte drøyt 7.000 nye biler i Norge i fjor - som fjerde største merke på salgsstatistikken.