I statsbudsjettet, som legges fram 8. oktober, foreslår regjeringen å innføre støtterett i Lånekassen til unge og voksne som ønsker å ta lastebilsertifikat.
- Transportbransjen anslår at de trenger 15 000 nye ansatte fram til 2030. Vi vet at dette er en næring der du kan kvalifisere deg gjennom å ta sertifikatet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
- Det er kostbart og har vært vanskelig å få finansiert hvis du ikke allerede har en arbeidsgiver. Når vi nå fullfinansierer lastebilutdanningen gjennom Lånekassa også for voksne, bidrar vi til at folk som står utenfor arbeidslivet enkelt kan kvalifisere seg til en jobb. Det er et viktig grep for transportbransjen og et viktig grep for å få folk i arbeid, sier Dale.

Private lån
Samferdselsministeren poengterer at de som har villet kvalifisere seg til å bli lastebilsjåfører, har måttet ta opp dyre private lån, gjerne uten pant.
- Når de nå kan låne gjennom Lånekassa, demper det den økonomiske risikoen for folk. Dermed åpner det muligheten for langt flere, sier Jon Georg Dale.
Frp-statsråden opplyser at unge som ønsker å ta lastebilutdanning, kan kvalifisere til Lånekassas stipendordning.
Øvelseskjørte
Onsdag deltok samferdselsministeren på lærlingedagen i regi av Norges Lastebileierforbund. Her fikk Jon Georg Dale prøvd seg på å legge kjetting på et stort lastebilhjul. I hvit skjorte og hansker gjennomførte Dale med stil.
Han fikk også testet sine evner som lastebilsjåfør, langt unna hjemtraktene.
- Jeg trodde at min første gang som lastebilsjåfør skulle bli mellom Dalsbygda og Folkestad, og ikke på en motorvei i Oslo. Men det er greit å begynne litt bratt, sier Jon Georg Dale.

60 millioner
Fra høsten 2018 er det innført støtterett i Lånekassen for dem som tar bussjåførutdanning ved godkjente trafikkskoler.
Iselin Nybø (V), forsknings- og høyere utdanningsminister, opplyser at de som tar lastebil- eller bussjåførutdanning, vil få dekket livsopphold i de fem-seks ukene utdanningen varer, i tillegg til skolepengelån på inntil 104 000 kroner.
Kostnaden er beregnet til 2 millioner kroner i 2019, og økte utlån på rundt 60 millioner.
- Utdanning skal være tilgjengelig for alle, uansett hvem du er og hva slags økonomi du har. Derfor er det viktig med en god studiefinansiering, som også skal gjøre at studentene kan konsentrere seg om studiene i den perioden de studerer, sier Iselin Nybø.
- I 2018 ble det åpnet for stipend og lån til bussjåfører, og å gi dem som tar lastebilsjåførutdanning den samme muligheten vil gjøre det enklere å velge dette yrket. De to utdanningene er like i omfang og har mange fellestrekk, så jeg er veldig glad for at vi får til en likebehandling, sier Venstre-statsråden.
En god dag
Geir Mo, administrerende direktør i Norsk Lastebileierforbund, smiler fra øre til øre over at Lånekasse-finansieringen nå kommer bransjen til gode.

- En god dag for lastebilnæringen. Dette har vi arbeidet for lenge. Vi har brukt alle anledninger til å snakke med politikere i opposisjon og i posisjon for å få det til, sier han.
- Det er forferdelig dyrt å skaffe seg yrkessjåfør-kompetanse og ta sertifikat i voksen alder. Den kostnaden må du ta sjøl. Og det er ikke bare de 100 000 kronene det koster å ta selve førerkortet. Du skal også ha 19-ukerskurset for å få yrkessjåfør-kompetansen. Og du skal ha noe å leve av underveis, sier Geir Mo.
Og legger til:
- Potensialet for mennesker som kan tenke seg å omskolere seg, er stort. Å få dette inn under Lånekassa er et kjempeflott tiltak, som kommer til å bidra til at vi kvalifiserer flere lastebilsjåfører som Norge sårt trenger.