ÅPNET HAVVINDPARK: I høst åpnet Statoil verdens første flytende vindmøllepark utenfor kysten av Skottland, med turbiner som her bygges på Stord. I dag vedtar Stortinget at det skal åpnes for havvind også i Norge. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix
ÅPNET HAVVINDPARK: I høst åpnet Statoil verdens første flytende vindmøllepark utenfor kysten av Skottland, med turbiner som her bygges på Stord. I dag vedtar Stortinget at det skal åpnes for havvind også i Norge. Foto: Marit Hommedal / NTB ScanpixVis mer

Flytende havvindkraft:

Nå får Norge vindmøller til havs. - Revolusjonen starter i dag

Stortinget vedtar i dag at det skal bygges ut anlegg for flytende havvindkraft i Norge. Fra miljøorganisasjonen Zero får de en halv kake.

(Dagbladet): Stortinget vedtar i dag å lyse ut konsesjon for havvindkraft i Norge.

Det skjer fordi Høyre, Frp, KrF og Venstre under behandlingen av statsbudsjettet på Stortinget bestemte seg for å gå et skritt lengre enn de gjorde i budsjettforhandlingen.

- Vi i energi- og miljøkomiteen mente at forslaget i statsbudsjettet ikke var offensivt nok, forteller nyvalgt stortingsrepresentant for Høyre, Lene Westgaard-Halle.

De borgerlige partiene legger derfor inn et tillegg som slår fast at det skal åpnes ett til to områder for flytende havvindkraft i norsk farvann. Det skal også følge med støtte fra Enova slik at et fullskala pilotanlegg kan på plass.

Ny næring

Målet er ikke å få mer fornybar energi inn i det norske kraftmarkedet, men å legge til rette for at dette kan bli en lønnsom næring for Norge.

- Det finnes to typer havvindmøller. De vindmøllene som står fast på havbunnen og de som er flytende i havoverflaten. De som står fast er det mange som er gode på, men det er ikke tilfellet for flytende vindmøller. Her har Norge et fortrinn. Statoil har akkurat åpnet verdens størst flytende vindpark utenfor kysten av Skottland, påpeker Westgaard-Halle.

Hun mener dette kan få store konsekvenser.

- Det som er positivt med flytende er at de er i mindre konflikt med naturen. Får vi til dette kommer den revolusjonen som vi ønsker. Det har vært veldig mye snakk om dette, nå skjer det, havvindrevolusjonen starter i Stortinget i dag, sier hun.

Ser store muligheter

- Det er veldig etterlengtet å få en klar marsjordre fra Stortinget på havvind. Dette er den best tenkelige veien inn i fornybarindustrien for offshore-landet Norge. Vi har verdensledende kompetanse på maritime operasjoner og flytende konstruksjoner. Dette er derfor et sted vi virkelig har et konkurransefortrinn. Dette gir muligheter for norske verft, ingeniører og hele leverandørindustrien til olja, sier Marius Holm, fagsjef i miljøstiftelsen Zero.

Han mener dette har potensial til å bli en stor næring.

- Flytende turbiner kan brukes utenfor blant annet USA og Asia hvor det er for dypt å stå på bunnen. Det er et enormt marked og kan bli en viktig del av løsningen på klimaproblemet, sier Marius Holm, som sier at det politisk har vært en tung sak i Norge i mange år.

- Det har vært en oppfatning av at dette trenger vi ikke, fordi vi har overskudd på fornybar strøm. Men vi har mer enn nok olje også, det er ikke derfor vi har bygd ut industrien. Det viktigste er å utvikle teknologi og industrialisere flytende konsepter slik at vi kan bygge dette over hele verden, mener han.

Får en halv kake

Når forslaget vedtas i dag, er Zero på Stortinget. De har med seg en halv kake til politikerne som har fått det på plass.

- De får halve kaka for å åpne for dette slik at bedrifter kan søke. Vi sparer den siste jubelen, og siste delen av kaka, til vi ser at det skjer: At det kommer søknader og at bedriftene har tillit til at dette kan vi få til i Norge. Men vi er veldig glad for det de gjør, og er sikre på at en endelig får ut fingeren på havvind, sier Holm.

- Ambisjon om å åpne

Olje- og energiminister Terje Søviknes bekrefter imidlertid at regjeringen vil få på plass dette så raskt som mulig.

- Regjeringen ønsker å legge til rette for vindkraft til havs, særlig med tanke på demonstrasjonsprosjekter for flytende vindkraft. Jeg vil derfor be NVE vurdere om det har skjedd vesentlige endringer siden de strategiske konsekvensutredningene ble lagt fram i 2013. Regjeringens ambisjon er å åpne ett til to områder så snart som mulig, sier Søviknes i en kommentar til Dagbladet.