FLYTRAFIKK: Denne grafikken fra Flightradar24.com viste flytrafikken i Europa like før klokka 18 i dag. Den viser et helt tomt luftrom over Øst-Ukraina. Skjermdump Flightradar24.com
FLYTRAFIKK: Denne grafikken fra Flightradar24.com viste flytrafikken i Europa like før klokka 18 i dag. Den viser et helt tomt luftrom over Øst-Ukraina. Skjermdump Flightradar24.comVis mer

Nå flyr ingen flyselskaper over Øst-Ukraina

Tomt luftrom over Ukraina i dagene etter at Malaysia Airlines MH17 ble skutt ned.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Malaysia Airlines har mottatt kritikk etter at de fløy over det som er et aktivt konfliktområde i Ukraina. De var derimot ikke det eneste flyselskapet som tok i bruk dette luftrommet over Øst-Ukraina.

Lufthansa, Thai Airways og KLM skal også ha flydd over samme region mens andre flyselskaper, som Air France og British Airways, på sin side har unngått Øst-Ukraina ved å fly i en slags bue rundt.

På pressekonferansen til Malaysia Airlines i går fikk Malaysias statsminister Najib Razak spørsmål om hvorfor flyselskapet fløy over et aktivt konfliktområdet.

- Flyets rute ble erklært trygt av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart. International Air Transportation Association har også opplyst om at luftrommet flyet befant seg i ikke var nedlagt noen restriksjoner, sa Razak ifølge The Telegraph.

- Jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende at et sivilt flyselskap la en «flight-plan» over et område som dette, sa tidligere viseformann Robert Francis i den amerikanske havarikommisjonen NTSB i går.

Luftrommet over Øst-Ukraina ble på kvelden torsdag stengt.

«Humanitær korridor» Razak sa også at et katastrofeteam var blitt sendt til Kiev og at myndighetene i Ukraina har gått med på å forsøke og etablere en «humanitær korridor til krasjstedet».

Malaysia Airlines flight MH17 ble skutt ned i et området som blir kontrollert av pro-russiske separatister. Ifølge det ukrainske innenriksdepartementet ble det skutt ned av pro-russiske separatister med en Buk-missil.

Konsekvensene etter katastrofen kan bli enorme for flybransjen, siden flyselskapene nå muligens må være mer påpasselige med å unngå problemområder.  

For det kan sørge for lengre ruter og sørge for at flyene bruker mer kostbart drivstoff - en avgift som ofte sørger for at prisene for oss forbrukere stiger. 

- Det er flyselskaper som flyr gjennom afghansk luftrom hver eneste dag, sier den Chicago-baserte advokaten Thomas P. Routh, som har spesialisert seg innenfor luftfart, til nyhetsbyrået AP.

Offentliggjorde passasjerlista Malaysia Airlines slapp i dag en liste med alle de omkomne etter katastrofen. Lista inneholder både de kabinansatte på flyet og alle passasjerene. 

Se hele lista her.

FN bekrefter i en uttalelse at det var 80 barn om bord på flyet.

Norwegian flyr normalt Norwegian flyr sin rute mellom Oslo og Ukrainas hovedstad Kiev som før, tross nedskytingen av passasjerflyet fra Malaysia Airlines over ukrainsk luftrom torsdag.

Kiev er lenger vest i Ukraina, og Norwegian bruker ikke luftrommet der nedskytingen skjedde på sine ruter østover.

Neste Norwegian-fly fra Oslo til Kiev går mandag.

Tilsvarende rute sist fredag ble kansellert.

- Men det skyldtes tekniske problemer og hadde ikke noe med ulykken å gjøre, opplyste pressekontakt Julius Støbach i Norwegian til Dagbladet tidligere i dag.

SAMMENLIGNING: Denne grafikken er sammensatt av flyhistorikken til seks ulike flyselskaper den siste uka, og viser at det var flere flyselskaper som fløy over Øst-Ukraina. Skjermdump Flightradar24.com
SAMMENLIGNING: Denne grafikken er sammensatt av flyhistorikken til seks ulike flyselskaper den siste uka, og viser at det var flere flyselskaper som fløy over Øst-Ukraina. Skjermdump Flightradar24.com Vis mer