SAMMEN MOT SALTET: Petter A. Ravn fra Haugen-gruppen, Geir Inge Stokke i Coop Norge, Øyvind Andersen fra Norgesgruppen og Ole Robert Reitan fra Rema legger ned ed på en handlekurv om å få ned saltinnholdet i maten. Konfransier Andreas Wahl helt til høyre.Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
SAMMEN MOT SALTET: Petter A. Ravn fra Haugen-gruppen, Geir Inge Stokke i Coop Norge, Øyvind Andersen fra Norgesgruppen og Ole Robert Reitan fra Rema legger ned ed på en handlekurv om å få ned saltinnholdet i maten. Konfransier Andreas Wahl helt til høyre.Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Nå går dagligvarebransjen og helsemyndighetene sammen for å få ned saltinnholdet i maten

- Historisk avtale.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Vi spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. Bearbeidet mat er hovedkilden. I dag var matbransjen, serverigsbransjen, myndighetene, forskere og interesseorganisasjoner samlet i Oslo.

Her signerte de samarbeidsavtalen Saltpartnerskapet, en intensjonsavtale for å få ned saltforbruket i befolkningen. 53 aktører undertegnet avtalen.

Her var alle de store dagligvarekjedene, matprodusenter, representanter fra myndighetene og interesseorganisasjoner.

- En historisk avtale, sier Helsedirektoratet.

Saltpartnerskapet vil få ned saltinnholdet i bearbeidet mat og mat som serveres. Avtalen er det første formelle partnerskapet mellom matvare- og serveringsbransjer, forsknings- og interessemiljøer og myndigheter i Norge. De skal også jobbe for å øke kunnskapen om salt i bransjen og i befolkningen.

Målet er 15 prosent reduksjon av saltforruket hos forbruker innen 2018 og 30 prosent reduksjon innen 2025. På lang sikt er målet å halvere saltforbruket i befolkningen.

- Vanskelig å finne Konferansier Andreas Wahl, kjent fra NRK, fikk partene opp på scenen for å avlegge ed på en handlekurv.

- Norske forbrukere er opptatt av helse, men de sier det er vanskelig å velge sunt. Vi er opplært av matindustrien til å like salt, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland fra scenen.

Ny merkeordning for matvarer sier at alt salt nå skal merkes nettopp salt, ikke natrium.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- To positive ting har skjedd siste året: Ny merkeordning og nå denne felles innsatsen. Da kan vi klare å forbedre folkehelsen, sier Flesland.

Kroppen trenger salt, fortalte helsedirektør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet under lanseringen. Men for mye salt øker blodtryket, som igjen øker risikoen for hjerte- karsykdom, den vanligste dødsårsaken i Norge.

Også risikoen for kreft i magesekken og nyresykdom øker ved høyt saltinntak.

- Salt påvirker helsa negativt. Saltinntaket i Norge er høyt, sier Guldvog.

- Ikke dyrere I dag spiser vi 1 1/2 teskje salt om dagen. Målet er å redusere dødeligheten av ikke-smittsomme sykdommer med 25 prosent innen 2025. Da må saltinntaket ned.

Bransjen har tatt utfordringen. Saltinnholdet i kjøttdeig og brød er redusert. Men blir maten da dyrere?

- Nei, maten vil ikke bli dyrere. Utviklingen går i et fornuftig tempo og vi jobber så mye med innovasjon på dette området, at jeg er sikker på at vi skal få det til uten at kostnadene blir høyere, sier Ole Robert Reitan i Rema til Dagbladet.

Saltet skal erstattes av andre urter, krydder og løk, forteller Reitan. Det blir ikke noen nye, helseskadelige stoffer i produktene for å øke holdbarheten. Reitan er uenig med Forbrukerrådet at det er matvareindustriens skyld at vi er så glade i saltsmaken.

- Saltpreferansen har en lang tradisjon i Norge. Vi har saltet maten for å øke holdbarheten mye lenger enn det industrien kan få skylda for, sier Reitan.

Forplikter WHO anser reduksjon av saltinntak som det mest effektive folkehelsetiltaket. Norske kostråd sier at saltinntaket bør begrenses til fem gram daglig. I snitt spiser nordmenn ti gram salt om dagen.

- Helseminister Høie utfordret bransjen i 2014. Det var starten på Saltpartnerskapet. Konkurrenter har nå utarbeidet felles mål for saltreduksjon. Gratulerer med dagen, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Saltpartnerskapet er en intensjonsavtale, med konkrete mål der det står tydelig hva partene forplikter seg til. Skyvulstad i Helsedirektoratet forteller at styringsgruppa vil følge opp hvorvidt målsetningene nås. Helsedirektoratet er forpliktet til å gjøre resultatene kjent, slik at forbrukerne skal få vite om saltinnholdet er redusert med 15 prosent i 2018.

VIL IKKE ØKE PRISEN: Ole Robert Reitan sier at maten på Rema 1000 ikke vil bli dyrere selv om saltet går ned i matvarene.  Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
VIL IKKE ØKE PRISEN: Ole Robert Reitan sier at maten på Rema 1000 ikke vil bli dyrere selv om saltet går ned i matvarene. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer