ALKOHOLPOLITIKK: Statsråd Sylvi Listhaug vil hjelpe bryggerier og ølgründere. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ALKOHOLPOLITIKK: Statsråd Sylvi Listhaug vil hjelpe bryggerier og ølgründere. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Nå gyver Listhaug løs på alko-sladden

Det er forbudt å vise bilder av øl fordi det er regnet som alkohol-reklame. Det kan det snart bli slutt på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Frem til nå har bryggeriene måttet sladde bilder av øl fordi det har vært regnet som alkohol-reklame. Det vil nå regjeringen se med nye øyne på, skriver Finansavisen i dag.

Bryggeriforeningen har i flere år bedt om økt mulighet for å drive nøktern informasjon om alkoholholdige drikker.

Ikke betalt reklame Ølbryggerne ønsker å opprettholde forbudet mot betalt reklame, men foreslår at produsentenes egne nettsider og sosiale medier skal unntas fra reklameforbudet. I tillegg ønsker foreningen en oppmykning på andre plattformer som aktivt oppsøkes av forbrukerne.

Målet er større adgang til profilering gjennom bryggerilogo, blant annet i markedsføring av alkoholfritt øl og lettøl.

Etter det Finansavisen erfarer, vil Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (FrP) i dag komme med nye signaler i saken.

Vil skape debatt  Ifølge en sentralt plassert kilde vil Listhaug kommentere kravene og ønskene fra Bryggeriforeningen når det gjelder oppmykning i reglene rundt informasjon om alkoholholdige drikker, når hun tropper opp på Bryggeriforeningens årsmøte på Hansa Borg Bryggerier i Bergen.

Her skal hun svare på utfordringen: Har Regjeringen en politikk for vår bransje?Det er ventet at signalene hun kommer med vil skape debatt og oppmerksomhet i etterkant, skriver Finansavisen.

Endringsforslag til loven Statsråd Listhaug sier til Hegnar.no at regjeringen vil sende ut på høring et endringsforslag til loven før sommeren som tilsier at forbrukere som ønsker det skal få den informasjonen de søker.

Og underforstått; at de produsentene det her gjelder skal få anledning til å informere om produktene sine.

Det betyr etter alt og dømme også at de vil få anledning til å vise bilder av produktene, inkludert alkoholholdig øl, på nettsidene sine.

Årsaken til at Listhaug har engasjert seg i saken er ifølge hun selv at hun har møtt mange gründere og ølprodusenter rundt om i Norge i det siste, som i dag ikke har lov til å informere om «de fantastiske produktene de produserer».

Flere nyheter Listhaug: Ikke noe problem å ikke bli likt
Norge får kjeft for dyr mat
En av fem elbiler går rett til Norge