Nå har fartøy fra «Suspicios Lines» krevd over 5300 liv

Nye dødsofre føyes til statistikken til et av verdens mest fryktede rederier.

REDDET: Redningspersonell heiser en overlevende ombord i en av marinens redningsbåter. Over 600 personer er reddet etter fredagens ulykke - tross svært vanskelige redningsforhold. Foto: AFP / NTB scanpix
REDDET: Redningspersonell heiser en overlevende ombord i en av marinens redningsbåter. Over 600 personer er reddet etter fredagens ulykke - tross svært vanskelige redningsforhold. Foto: AFP / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Redningsmannskaper leter fortsatt etter over 170 personer etter skipstragedien utenfor Filippinene seint fredag kveld.

Passasjerferja St. Thomas Aquinas kolliderte med lasteskipet Sulpicio Express 7. Ulykka fant sted i storm og stummende mørke, utenfor kysten av Filippinenes nest største by Cebu, og St. Thomas Aquinas hadde 870 mennesker om bord da skipene kolliderte. Over 600 mennesker er reddet - og 31 personer er bekreftet døde.

Ulykka vil bringe opp et gammelt tema på Filippinene. Lasteskipet Sulpicio Express eies nemlig av det filippinske rederiet Span Asia Carrier Corp. Og dette rederiet har en forhistorie full av tragedie og kontrovers.

5300 liv Det filippinske rederiet har vært involvert i ulykker som har krevd over 5300 menneskeliv. Den første av fire store ulykker inntraff i 1987, da passasjerferja Doña Paz kolliderte med en oljetanker og hele 4300 mennesker mistet livet. Ifølge NTB gjør dette ulykka til den største maritime ulykken i fredstid målt i antall døde, og rederiet ble anklaget for å ta alt for mange passasjerer om bord før ulykka.

KOLLIDERTE: Lasteskipet Sulpicio Express eies av det filippinske rederiet Span Asia Carrier Corp. Og dette rederiet har en forhistorie full av tragedie og kontrovers. Foto: Reuters / NTB scanpix
KOLLIDERTE: Lasteskipet Sulpicio Express eies av det filippinske rederiet Span Asia Carrier Corp. Og dette rederiet har en forhistorie full av tragedie og kontrovers. Foto: Reuters / NTB scanpix Vis mer

Både da MS Doña Marilyn sank 24. oktober 1988, da MS Princess of the Orient sank 18. september 1998 og da MS Princess of the Stars sank 21. juni 2008 fikk rederiet kritikk for å ha seilt under uforsvarlige værforhold - tyfoner og kraftig storm.

Dette kan komme opp også etter denne ukas ulykke, men rederiets administrerende direktør og styreleder Jordan Go avviser overfor lokale medier at det er sammenheng mellom fredagens kollisjon og rederiets tidligere ulykker.

- Det er uvesentlig i forhold til det som har skjedd nå, sier han.

DØDSULYKKE: Omkring 150 mennesker døde da MS Princess of the Orient sank 18. september 1998. Her en overlevende som løftes i trygghet. Foto: EPA / NTB scanpix
DØDSULYKKE: Omkring 150 mennesker døde da MS Princess of the Orient sank 18. september 1998. Her en overlevende som løftes i trygghet. Foto: EPA / NTB scanpix Vis mer

Rederiet het tidligere Sulpicio Lines - og har i filippinske medier fått tilnavnet «Suspicious Lines».

Hørte en lyd Totalt hadde passasjerferja St. Thomas Aquinas 870 mennesker om bord da den kolliderte fredag kveld. Ifølge kystvakta var 58 av dem små barn. Svært dårlig vær har gjort redningsarbeidet vanskelig.

Broren til Maribel Manalo (23) - som overlevde ulykka - forteller om hvordan søsteren taklet den grufulle opplevelsen. De fleste passasjerene lå og sov da ferja kolliderte, og ble slengt ut i kaldt vann i stummende mørke.

- Hun sa hun hørte en bankende lyd, deretter begynte båten å synke, forteller Manalos bror Arvin.

SANK: Over 800 personer mistet livet da MS Princess of the Stars sank i 2008. Dona Marilyn-ulykka krevde 389 liv. Foto: AFP / NTB scanpix
SANK: Over 800 personer mistet livet da MS Princess of the Stars sank i 2008. Dona Marilyn-ulykka krevde 389 liv. Foto: AFP / NTB scanpix Vis mer

- De fikk tatt på seg redningsvester før de måtte hoppe ut i det mørke vannet, som de ble dratt under. Min søster sier hun forsøkte å hjelpe moren vår opp, men de kom fra hverandre. Søsteren min ble reddet, hun kan svømme. Men det kan ikke moren vår, og hun er fortsatt savnet, sier Arvin Manalo.


VENTER PÅ INFORMASJON: To overlevende etter fredagens ulykke venter i uvisshet om hvordan det har gått med deres kjære. Foto: AFP / NTB scanpix
VENTER PÅ INFORMASJON: To overlevende etter fredagens ulykke venter i uvisshet om hvordan det har gått med deres kjære. Foto: AFP / NTB scanpix Vis mer