BELTEPLIKT: Det er belteplikt på de fleste busser. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
BELTEPLIKT: Det er belteplikt på de fleste busser. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

1500 kr i bot hvis du ikke bruker belte i bussen:

Nå har vegvesenet skrevet ut de første bussbeltebøtene. Det vil bli mange flere

- Inne i en intens kontrollperiode.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Denne uka varslet Statens vegvesen at de etter ti år med trusler ikke lenger bare vil si ifra når de oppdager at noen tar bussen uten å bruke setebelte, men at de også vil gi dem 1500 kr i bot.

De første bøtene er allerede skrevet ut, blant annet i Oslo, men også etter en kontroll på E18 i Grimstad hvor til sammen tre personer ble tatt, skriver Fædrelandsvennen. Avisa var med da en av passasjerne fikk bot, og sier vedkommende tok det med fatning. Føreren av bussen var fornøyd.

- Det er bare fint at det gjennomføres kontroller som dette. Passasjerene får god informasjon om at de plikter å bruke belte, og da må de nesten ta følgene dersom det er kontroll, sier sjåfør Jostein Jacobsen til Fædrelandsvennen.

- Intens kontrollperiode

Ingrid Heggebø Lutnæs, leder for seksjon for trafikantadferd i Vegdirektoratet, sier til Dagbladet at det har blitt skrevet ut bøter også andre steder i landet.

- Det ble skrevet ut noen gebyrer da jeg var med på en kontroll i Oslo, og det skjer i hele landet, sier Lutnæs.

- Det vil bli skrevet ut flere bøter framover?

- Absolutt. Nå er det en intens kontrollperiode, fordi vi er i en kampanje. Det vil også bli flere kontroller seinere, som vi har med beltekontroll med bil.

Vegvesenets skjerpede praksis kommer samtidig med en kampanje for å få flere til å bruke belte når de tar buss. I fjor kontrollerte de 17 500 passasjerer, og avdekket da at 5000 av dem ikke brukte belte. Ingen av disse fikk bot. Det vil de få i årets kontroller.

- Uten belte er du til fare for deg selv og de du reiser sammen med om det skulle skje en ulykke. Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et viktig virkemiddel for å få flere til å ta trafikksikre valg, sa Lutnæs da de lanserte kampanjen.

Bare én av to oppgir at de husker beltet i busser der belte er montert. Samtidig melder 87 prosent at de er klar over at det er påbudt å bruke det.

Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på, ifølge vegvesenet.

Ulike busser, ulike regler

Etter at kampanjen ble lansert har Statens vegvesen fått en rekke spørsmål på Facebook om hva man skal gjøre på busser som ikke har belter, slik tilfellet er i mange større byer, og om forbudet gjelder hvis bussen er så full at man må stå, slik det for eksempel kan være på enkelte skolebusser.

Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.

Senioringeniør Gulleik Vatnebryn i Statens vegvesen sier til Fædrelandsvennen at de også er fullt klar over at de bare vil klare å ta toppen av isfjellet i slike kontroll, fordi de fleste vil rekke å ta på seg beltet før kontrollørene kommer inn i bussen.