NY AVSLØRING: VW-konsernet har også trikset med bensinbiler, innrømmer ingeniører i selskapet nå. De sier det var for å tilfredsstille den nå avgåtte konsernsjefen Martin WInterkorn. Foto: NTB scanpix
NY AVSLØRING: VW-konsernet har også trikset med bensinbiler, innrømmer ingeniører i selskapet nå. De sier det var for å tilfredsstille den nå avgåtte konsernsjefen Martin WInterkorn. Foto: NTB scanpixVis mer

Nå innrømmer VW-ingeniørene: - Vi jukset med bensinbilene også

Hevder ledelsen stilte for ambisiøse CO2-krav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er i ukas utgave av Bild am Sonntag at ingeniørene innrømmer at de økte dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene de lagde til å bruke mindre drivstoff.

Dette startet våren 2013 og fortsatte til i vår, ifølge NTB.

Som om ikke skandalen der VW har bedrevet sammenhengende juks med biler med to liters dieselmotor var nok - en skandale som også omfatter både Skoda, Porsche og Audi, innrømmet VW tirsdag denne uka at de hadde oppgitt lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp også på 800 000 bensindrevne biler som er solgt i Europa.

De lovte å dekke eventuelle ekstraregninger som kundene får fra staten for høyere utslipp.

Varslet Bild skriver ifølge NTB at Winterkorn på motormessen i Genève i 2012 erklærte at utslippene fra VW-bilene skulle reduseres med 30 prosent innen 2015, og at ingeniørene ikke turde fortelle ham at det ville være vanskelig å få til.

SKANDALE: VW risikerer en bot på opptil 18 milliarder dollar etter dieselskandalen som også omfatter biler fra Skoda, Audi og Porsche. Foto: NTB scanpix
SKANDALE: VW risikerer en bot på opptil 18 milliarder dollar etter dieselskandalen som også omfatter biler fra Skoda, Audi og Porsche. Foto: NTB scanpix Vis mer

Det var en ingeniør ved hovedkvarteret i Wolfsburg som i slutten av oktober trådte fram og fortalte sine overordnede om det massive jukset, ifølge Bild.

Avisa skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset. Varsleren som meldte fra, får imidlertid bli.

Kjempebot Volkswagen-skandalen sprakk i september, da det ble kjent at opptil 11 millioner biler var utstyrt med programvare som skjulte de reelle utslippene på visse dieselmodeller.

Programvaren fungerer slik at den «kan oppdage om et kjøretøy testes i et laboratorium eller kjører på veien», og at utslippene er høyere når kjøretøyet ikke testes. Volkswagen har lagt seg flate, og opplyser at lureprogramvaren skal fjernes og at motorene på de berørte bilmodellene skal repareres.

Etter skandalen er VW nå under etterforskning i USA, der selskapet risikerer en økonomisk baksmell på opptil 18 milliarder dollar.

Kompensasjon? Dagbladet har forsøkt å få en kommentar fra VW i Norge - uten hell - etter at det i går ble hevdet at Volkswagen-eiere kan vente seg økonomisk kompensasjon fra selskapet. Et bilnettsted hevder nå at eiere av Volkswagen-dieselbiler kan bli tilbudt opptil 1250 dollar i kompensasjon fra bilfabrikanten.

SALGSSTOPP: I USA er flere forhandlere bedt om å ikke selge enkelte bruktbiler fra VW, Audi og Porsche fordi de ikke tilfredsstiller utslippskravene. Foto: NTB scanpix
SALGSSTOPP: I USA er flere forhandlere bedt om å ikke selge enkelte bruktbiler fra VW, Audi og Porsche fordi de ikke tilfredsstiller utslippskravene. Foto: NTB scanpix Vis mer

Ifølge New York Times sier Volkswagen-kilder at selskapet vil komme med en uttalelse på mandag - men at de foreløpig ikke ønsker å bekrefte eller avkrefte påstandene fra bilnettsiden Truth About Cars.

Ved å søke på registreringsnummeret sitt hos Volkswagen skal bileiere fra og med mandag kunne finne ut hvorvidt de har rett på penger.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram