«NY HJELPE-APP»: - Hva er en nordmann? En vi må hjelpe. SAIH utfordrer stereotypier og symbolske julegvaer i ny kampanjefilm. Filmen er spilt inn i den sørafrikanske byen Durban. Video: iKind / SAIH Vis mer

Bistandskritikk:

Nå kan afrikanere hjelpe «trengende» nordmenn med kun få tastetrykk

Kritiserer forenklede bistandmetoder i ny video. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det kan være vanskelig å finne en meningsfylt julegave til dem som har alt. Også for afrikanere.

Med en Tinder-lignende app kan afrikanere helt enkelt spre glede, varme og gaver til de som kanskje trenger det aller mest, oss kalde nordboere.

Her kan brukeren for eksempel gi en runde med selvbruning til vinterbleke Per (30) i Rogaland, eller en øks til stakkars Bjørn (29) i Bergen som «hele tiden» står i fare for å bli angrepet av isbjørn på gata.

  • Se videoen, som allerede er sett av over hundre tusen, øverst i saken.

Bekjemper stereotypier

Om du ennå ikke har fått det med deg, så er det hele en parodi. En satirisk video som vil bekjempe fordommer og stereotypier. Afrikanerne i videoen maler et bilde av forfrosne, bleike, deprimerte nordmenn, som lever i et land hvor sola aldri skinner og isbjørn vandrer fritt i gatene.

- Det hele er satt litt på spissen. Uttrykket «change a life with just one swipe», er en parodi på hvor enkelt det ofte framstilles at det er å hjelpe et menneske i nød, sier leder i Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH), Inga Marie Nymo Riseth, som står bak kampanjen.

I flere år har SAIH delt ut prisen for beste og verste bistandsvideo gjennom Radi-Aid-prisen. I 2012 lanserte organisasjonen kampanjevideoen «Africa for Norway», en parodi på legendariske Live Aid, som ble sett og delt over hele verden.

Saken fortsetter under videoen.

HJELPER NORGE: i 2012 skulle afrikanere sende radiatorer til oss i kalde Norge. Musikkvideoen er en parodi på Live Aid. Video: Ikind Productions / SAIH Vis mer Vis mer

Prisutdelingen retter seg mot organisasjonene som fortsetter med kampanjer som bygger opp under stereotypier om land i det globale sør.

Se de nominerte til årets «versting-pris» lengre ned i saken.

SAIH mener at salg av såkalte symbolske julegaver, som ei geit, er med på å opprettholde disse fordommene og forenkler virkeligheten.

- Ei geitekilling er et veldig fint symbol, men uten mer informasjon kan både den som kjøper gaven og den som får den, få inntrykk av at nå kjøpes en geit og gis til noen som trenger det. I virkeligheten går pengene til større prosjekter, i dette tilfellet ofte om landbruk og ernæring

Skal folk slutte å gi slike symbolske julegaver?

- Nei, dette er ikke kritikk av giverne, men av retorikken gavene er pakket inn i. Prisutdelingen retter seg mot organisasjonene som fortsetter med kampanjer som bygger opp stereotypier om at utviklingsland bare består av mennesker fanget i krig, korrupsjon og fattigdom. Det er bra at folk i alt julehysteriet velger å gjøre en god gjerning, det skal de fortsette med, sier Nymo Riseth.

- Dårlig informasjon

De håper bistandorganisasjonen heller kan bruke julegaven til å nettopp fortelle folk om det «større bildet». At de kan formidle at fattigdomsbekjempelse er en svært kompleks øvelse.

VERSTING-NOMINERT: Juryen kaller dette fattigdomsporonografi, ettersom det kun fokuserer på syklige underernærte barn. Vis mer

- De bør bruke jula, når roen har lagt seg, til å forklare både giver og mottaker av den symbolske gaven om det store bildet. Ikke fremstille det som at du med dine 250 kroner er helten som kan redde ett menneske ut av fattigdom. Det er et veldig forenklet bilde av virkeligheten som bygger opp under etablerte stereotypier, fortsetter hun.

EI symbolsk geit koster 250 kroner hos Kirkens Nødhjelp. På nettsidene til den norske bistandsorganisasjonen får kjøper malt et bilde at om at et trengende menneske i en annen del av verden vil få ei ny geit. Helt nederst på siden kan de likevel informere om at pengene også kan gå til andre prosjekter.

I fjor kunne NRK melde at nettopp geita var en heit favoritt under juletreet. Flere organisasjoner konkurrerer om å tilby de beste og viktigste juelgavene. I tillegg til en geitekilling, kan du også kjøpe grisunger med lille sløyfebånd, andel i en brønn, utdanning av en korrupsjonsjeger, og mye annet nyttig for fattige i andre deler av verden.

VERSTING-NOMINERT: Juryen mener denne videoen framstiller barn som passive og hjelpesløse, men at kriser enkelt kan løses ved hjelp av vestlige donorer. Vis mer

Til statskanalen kunne Kirkens Nødhjelp melde at omsetningen på disse gavene gikk opp med hele 10 prosent i fjor. Til Dagbladet forteller kommunikasjonssjef i Kirkens Nødhjelp, Håkon Haugsbø, at gavene også er populære i år.

- Julegeita feirer ti år i år, og fortsetter å selge godt. Det er riktig og viktig, sier Haugsbø.

- Forenklet, men ikke for enkelt

Kirkens Nødhjelp sier seg ikke enig i kritikken fra SAIH om at informasjonen rundt hva pengene julegaven går til, er uklar.

- Det står klart og tydelig på våre nettsider at geita nettopp er en «symbolsk» gave, sier Haugsbø.

- Vi kan helt klart gi mer og bedre informasjon om vårt arbeid og hvordan vi arbeider, men når det kommer til julegavene, så mener jeg at den informasjonen vi gir er tilstrekkelig, legger han til.

VERSTING-NOMINERT: Juryen mener denne videoen opprettholder et bilde av vestlige som «hvite redningsmenn», som er de eneste som kan redde folk ut av fattigdom. Vis mer

Kommunikasjonssjefen understreker at mens SAIH arbeider med å bekjempe stereotopyer, så arbeider de med å bekjempe fattigdom, og at en må anerkjenne at fattigdom eksisterer for å kunne gjøre nettopp det.

- Det finnes flere forskjellige stereotyper. Et er kaffe-drikkende ungdommer på en kafé i Sør-Afrika. Et annet er en fattig geitebonde i Sudan. Du finner begge deler på det afrikanske kontinentet.

- Jeg kan være enig i at julegeita er en forenklet versjon av virkeligheten, men ikke at det er en for enkel versjon av virkeligheten, sier Haugsbø.