17 ÅR - I DANMARK:  Ung mann klar for øvelseskjøring med erfaren sjåfør i Trondheim. I dag vedtak det danske Folketinget å senke aldersgrensen for å kjøre bil fra 18 til 17 år  i vårt naboland i sør. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix.
17 ÅR - I DANMARK: Ung mann klar for øvelseskjøring med erfaren sjåfør i Trondheim. I dag vedtak det danske Folketinget å senke aldersgrensen for å kjøre bil fra 18 til 17 år i vårt naboland i sør. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB Scanpix.Vis mer

Nå kan danskene ta lappen på 17-årsdagen

NAF: - Her blir det fortsatt 18.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra nå kan danske ungdommer ta billappen på 17-årsdagen.

Det vedtok det danske Folketinget med stort flertall tirsdag etter inpirasjon fra Tyskland.

Men det er ingen signaler fra hjemlige myndigheter om at førerkortgrensen i overskuelig framtid blir senket under 18 år her i landet.

- Tvert i mot ønsker vi danskene velkommen etter til norsk og svensk standard, sier fagsjef for trafikkopplæring i Norges Automobil-Forbund (NAF), Morten Fransrud, til Dagbladet.

For danske 17-åringer med lappen har en begrensning det første året. De må ha en person ved siden av seg i bilen som har fylt 30 og har hatt førerkort i minst 10 år før de lovlig kan kjøre helt aleine.

Norge og Sverige har tillatt øvelseskjøring for 17-åringer i flere år med bisitter som er minst 25 år og har hatt førerkort i fem.

Først med det ferske vedtaket i Folketinget tillater danskene  privat kjøreopplæring.

Laveste ulykkestall siden 1947
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) tirsdag slår fast at det i 2015 omkom 117 personer i totalt 102 ulykker på norske veier. Det er det lavest antall omkomne i trafikken siden 1947. Tallene fra SSB viser at det var 30 færre omkomne i trafikken i 2015 enn i 2014.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 117 drepte var 87 menn og 30 kvinner. Det var flest bilførere som omkom, 57 totalt, samt 21 motorsyklister.

Antall omkomne i aldersgrupper er ganske jevnt fordelt. 32 personer i alderen 16-24, 30 i alderen 45-54, 28 i alderen 25-44 og 24 i alderen 65 år eller eldre.

Tre barn under 15 år omkom.

Som meldt tidligere i år er nå risikoen for å bli drept eller hardt skadd i en trafikkulykke i Norge blant de minste i verden. Det opplyste EU-kommisjonen i april, noe som nå blir bekreftet av statistikken fra SSB.

I EU var gjennomsnittet 51,5 trafikkdrepte personer per millioner innbyggere, noe som betyr at dødeligheten i trafikken i Norge er omtrent halvparten av hva den er i EU, skriver NTB.

Nye regler
De gjeldende norske trafikkopplæringsforskriftene er 2005 blir nå revidert etter en høringsrunde som avsluttes i august.

- Alle erfaringer viser at økt opplæring og flest mulig mil bak rattet før 18-åringer legger avgårde aleine, minsker ulykkesstatistikken kraftig. Og det er særlig blant de yngste i trafikken at nedgangen i ulykkestallene er veldig tydelig, sier fagsjef Morten Fransrud i NAF.

Norge er underlagt EU-reglene for førerkortalder. Og den er 18 for å kjøre personbil aleine.

- Det er gjort forsøk de siste årene med å heve aldersgrensen for å kjøre lett motorsykkel fra 16 til 17 på grunn av ulykkestallene.  Men det var så plundrete å få til i forhold til EU-reglene at forsøket er skrinlagt, sier NAF-sjefen.