NYE MULIGHETER: Årsaken til at kaloriene i ris kan reduseres ved hjelp av kokosnøttolje og avkjøling, er at det konverterer fordøyelige karbohydratene fra stivelse til resistent stivelse. Foto: Colourbox
NYE MULIGHETER: Årsaken til at kaloriene i ris kan reduseres ved hjelp av kokosnøttolje og avkjøling, er at det konverterer fordøyelige karbohydratene fra stivelse til resistent stivelse. Foto: ColourboxVis mer

Nå kan du enkelt halvere kaloriene i risen du lager

Det eneste du trenger er kokosnøttolje og et kjøleskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Har du lyst på ris til middag, men er redd for kaloriene?

Nå kan forskere ved College of Chemical Sciences på Sri Lanka ha funnet løsningen.

Gjennom sin forskning har de avdekket hvordan du - med noen enkle grep - kan halvere antall kalorier i risen du lager. Slik gjør du det:

• Når risvannet koker, tilsett kokosnøttolje - om lag tre prosent av risens vekt.

• Tilsett ris.

• Når risen er ferdig kokt, avkjøl den i et kjøleskap i tolv timer.

- Det er alt som skal til, uttalte forsker Sudhair James, som presenterte resultatene for the American Chemical Society (ACS) tidligere denne uka.

Kjemisk prosess Deres forskningsresultater viser at denne prosessen kan redusere antall kalorier i risen med opp til 50 prosent.

For å forstå hva som faktisk skjer når kokosnøttolje tilsettes og risen avkjøles, må man se nærmere på den kjemiske prosessen som utløses.

Her er det viktig å først skille mellom fordøyelige og resistente karbohydrater i stivelse.

Fordøyelige karbohydrater i stivelse fordøyes raskt, og spaltes ned først til glukose, som tas opp fra tarmen og blir til blodsukker. Dette blodsukkeret kan brukes som energi, men hvis inntaket overstiger behovet, blir det lagret i form av glykogen i lever og muskler.

Kroppen har en maksimal glykogenkapasitet på 300 gram, og et overskudd av blodsukker som ikke kan brukes som energi eller lagres som glykogen, omdannes til fett.

Resistent stivelse blir derimot ikke fordøyd som vanlig stivelse. Derfor øker heller ikke blodsukkeret og lagres ikke som glykogen eller fett. Det fungerer som kostfiber, og bidrar til slutt med 1-2 kcal per gram.

- Enorm effekt Så hvordan henger kokosnøttolje og avkjøling sammen med fordøyelige og resistente karbohydrater?

Ved å tilsette kokosnøttolje og deretter avkjøle risen, skjer følgende:

• Ved å tilsette lipider (fett) - som for eksempel kokosnøttolje - endres risens arkitektur.

• Avkjøling av den kokte risen bidrar til å konvertere fordøyelige karbohydratene fra stivelse til resistent stivelse.

- Hvis du kan redusere mengden fordøyelige karbohydrater i for eksempel ris, så kan du også reduserer mengden kalorier. Effekten kan være enorm, sa Dr. Pushparajah Thavarajah, som deltok i forskningen sammen med blant andre Sudhair James.

Fedon Lindberg bekrefter at avkjøling av ris - så vel som avkjøling av poteter, pasta og risting av brød - kan endre sammensettingen av karbohydrater og danne delvis resistent stivelse.

- Når det gjelder tilsetting av lipider - for eksempel kokosnøttolje, så kjenner jeg ikke til hvilken effekt det kan ha. I så måte er dette ny kunnskap, sier han til Dagbladet.